Czego brakuje na uczelniach wyższych?
Mniej niż połowa młodych osób wchodzących na rynek pracy posiada plan swojej kariery zawodowej, a ponad 43% potrzebuje w tej kwestii czasu do namysłu.
Czytaj też Coraz większe zainteresowanie szkoleniami wśród absolwentów szkół wyższych
Według raportu Deloitte z kwietnia 2013 roku pt. „Pierwsze kroki na rynku pracy. Międzynarodowe badanie studentów i absolwentów”, ponad dwie trzecie pracodawców w Polsce ma problemy ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do pracy – również wśród młodych osób. Autorzy raportu stwierdzają, że jednym z najważniejszych wyzwań dla firm jest pozyskiwanie wartościowych pracowników z potencjałem do osiągania wysokich wyników pracy.
- W ostatnich latach w polskim systemie szkolnictwa wyższego zaszło wiele istotnych zmian programowych i strukturalno-organizacyjnych, niemniej w dalszym ciągu wymagane są głębokie reformy w tym zakresie – uważa Marcin Ostrowski z Adecco Poland. - Jednym z ważniejszych problemów dotyczących polskich uczelni wyższych jest brak przygotowania absolwentów wchodzących na rynek pracy na wyzwania i oczekiwania, które stawiają przed nimi pracodawcy. Z naszych doświadczeń wynika, że w programach kształcenia na studiach wyższych brakuje zajęć praktycznych, które rozwijałby kreatywność, przedsiębiorczość i samodzielność studentów. Ponadto młodzi ludzie potrzebują wsparcia oraz przygotowania w procesie planowania i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. W tym celu zdecydowaliśmy się na aktywny udział w warsztatach kariery „Uczelnia dobrych praktyk”, aby edukować i prezentować optymalne rozwiązania pozwalające młodym ludziom odnaleźć się na rynku pracy.
Według ww. raportu Deloitte wynika, że studenci nisko oceniali przygotowywanie przez uczelnie wyższe do przyszłych obowiązków zawodowych (50% negatywnych opinii) oraz procesu poszukiwania pracy (61% negatywnych opinii).
- W obliczu dynamicznych zmian i rozwoju globalnej gospodarki polski system edukacji, a w szczególności system szkolnictwa wyższego wymaga systematycznego wdrażania nowych rozwiązań i konieczności dopasowania treści programowych do wymagań i oczekiwań rynku pracy – uważa Grażyna Drażba-Derdej, wiceprezydent warszawskiej Uczelni Łazarskiego.
Zanim młode pokolenie przystąpi do szukania wymarzonej pracy, musi wpierw zastanowić się nad wyborem zawodu i drogi dalszego kształcenia. Profesjonalne doradztwo w tym zakresie okazać się może kluczem do sukcesu.
ra