Dla kogo studia z muzeologii na Uniwersytecie Rzeszowskim
RZESZÓW. Pierwszy nabór jeszcze w tym roku akademickim czyli 2014/2015.
Od lewej Bogdan Kaczmar (Muzeum Okręgowe w Rzeszowie), prof. Małgorzata Rybicka (UR), prof. Sylwester Czopek (UR), prof. Aleksander Bobko (rektor UR), Lucyna Mizera (Muzeum Regionalne w Stalowej Woli), Wit Wojtowicz (Zamek w Łańcucie) i Jerzy Ginalski (MBL w Sanoku). Fot. Adam Cyło
W piątek (24 stycznia 2014 r.) podpisana została umowa o współpracy pomiędzy Uniwersytetem Rzeszowskim a najważniejszymi placówkami muzealnymi z regionu - Muzeum – Zamek w Łańcucie, Muzeum Okręgowym w Rzeszowie, Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku i Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli. Sygnatariusze umowy zadeklarowali współpracę przy tworzeniu i prowadzeniu kierunku muzeologia na Uniwersytecie Rzeszowskim.
Na Uniwersytecie Rzeszowskim od roku akademickiego 2014/2015 na Wydziale Socjologiczno-Historycznym powstanie nowy praktyczny kierunek muzeologia.
Bedą to studia I stopnia o profilu ogólnomuzealnym oraz II stopnia o specjalności edukator muzealny i popularyzator nauki (dla absolwentów I stopnia: muzeologii, ochrony dziedzictwa kulturowego, archeologii, historii, kulturoznawstwa, historii sztuki, antropologii kulturowej/etnografii bądź turystyki).
Uniwersytet Rzeszowski jest drugą uczelnią w Polsce, która rozpocznie studia o takiej specjalności.
Pierwszą jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, jednak tam nauczanie jest inaczej ukierunkowane.
- Współpraca pomiędzy Uniwersytetem a muzeami będzie odbywała się w zakresie badań, ochrony i popularyzacji dziedzictwa kulturowego Podkarpacia – mówił podczas konferencji prasowej prof. Sylwester Czopek, prorektor ds. nauki Uniwersytetu Rzeszowskiego. - Studenci tego kierunku będą odbywali zajęcia praktyczne w w/w muzeach z naszego regionu.
Absolwenci studiów I stopnia uzyskać mają ogólną wiedzę z muzealnictwa, teorii i historii kolekcjonerstwa, organizacji i zarządzania muzeami oraz ochrony dziedzictwa kulturowego. Posiadać będzie również umiejętności praktyczne przydatne w pracy muzealnej, które dotyczą szczegółowych dyscyplin, w ramach muzealnictwa archeologicznego, historycznego, etnograficznego i sztuki, ponadto zakresu ochrony dóbr kultury.
Absolwent studiów II stopnia posiadać będzie umiejętności popularyzowania wiedzy, w szczególności z zakresu tradycyjnych dyscyplin muzealnych, jak również organizowania zajęć edukacyjnych (w tym interaktywnych, eksperymentalnych, plenerowych, warsztatowych) dla różnych grup odbiorców.
- Absolwenci II stopnia, zyskają pełne kompetencje pedagogiczne, a więc będą mogli też w placówkach pozamuzealnych – mówi prof. Czopek. Będa mogli uczyć przedmiotu „dziedzictwo kulturowe regionu” w szkołach.
Lista placówek, z którymi współpracować ma UR nie jest zamknięta.
- Wszystkie muzea w Polsce bazują na jednakowych przepisach, udostepnianie, opisanie,
to obejmie też procesy edukacyjne czy zachowanie dziedzictwa edukacyjnego – mówi Bogdan Kaczmar, dyrektor Muzeum Okręgowego w Rzeszowie.
Zdaniem profesora Czopka, ten kierunek nie powinien być masowy.
- Planujemy 30-40 studentów na I i II stopień, jeśli będzie zainteresowanie to więcej, może także zaocznie – wyjasnia prorektor
Muzea są jednostkami budżetowymi, liczba pracowników zależy od wysokości dotacji, płace w nich nie należą do wysokich, bardziej liczy się pasja i możliwośc rozwijania się. Np. Muzeum-Zamek w Łańcucie Łąńcut przeciętne wynagrodzenie to to 67 proc. średniej podkarpackiej pensji. W ub. roku ta placówka nie przyjęła ani jednego nowego pracownika. Muzeum Okręgowe w Rzeszowie szukało etnologów, na 35 zgłoszeń, tylko jedna miała odpowiednie wykształcenie. W Sanoku zatrudnienie znalazły trzy osoby, absolwenci historii i kulturoznawstwa.
- W 2013 roku przeprowadziliśmy trzy konkursy w różnych specjalizacjach, przede wszystkim edukatorów – mówi Lucyna Mizera, dyrektor Muzeum w Stalowej Woli. - Stawiamy na nowoczesną edukację, dlatego tez w drugim etapie naboru musieli przedstawić przygotowanz pryey siebie program edukacyjny.
Jak mówi Wit Wojtowicz, dyrektor Muzeum-Zamku w Łańcucie, edukator to specjalista wyższej klasy od przewodnika.
- Są w Polsce zewnętrzne firmy zatrudniające takich fachowców, która podpisują umowy z muzeami – dodaje dyrektor Wojtowicz.
Przedstawiciele UR zapewniają, że nie było możliwości wprowadzenia tylko studiów II stopnia (dla posiadaczy licencjatu, ani wprowadzenia specjalności na dotychczasowych studiach historycznych).
- Nowoczesne muzealnictwo wymaga innych kompetencji niż do tej pory – mówi prof. Małgorzata Rybicka z Wydziału Socjologiczno-Historycznego UR. - Mamy program projektowania i organizacji wystaw, niekoniecznie standardowych
Profesor Sylwester Czopek dodaje, że Uniwersytet Rzeszowski ma ambicję stać się centrum kształcenie edukatorów muzealnych w skali kraju
ac