Innowacyjny wypiek z piekarni WM-ka w Kolbuszowej
KOLBUSZOWA. To pierwszy tego typu projekt w Polsce dotyczący opracowania przekąsek piekarniczych przez konsumentów. W ramach tak zwanej ko-kreacji, czyli tworzenia nowych produktów spożywczych z udziałem konsumentów, zaprojektowano 13 innowacyjnych produktów, z których wybrany trafi na rynek w przyszłym roku. W projekcie uczestniczy piekarnia WM-ka z Kolbuszowej i to ona wdroży do produkcji jedną z przekąsek.
Fot. materiały prasowe
Zadanie polegało na stworzeniu przekąski bezpiecznej dla wegan lub osób nietolerujących mleka, masła i jajek, a więc podstawowych składników wykorzystywanych w branży piekarniczej. Wyzwania podjęło się kilkudziesięciu konsumentów, którzy zgłosili się do projektu EIT Food RIS Consumer Engagement Labs, koordynowanego przez Uniwersytet Warszawski, realizowanego przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego oraz przedstawicieli piekarni z Kolbuszowej.
Ko-kreacja, czyli współtworzenie produktów przy udziale konsumentów, jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem do opracowywania innowacyjnych produktów przez firmy z branży spożywczej. Konsumenci już nie tylko testują nowe produkty spożywcze przygotowane przez firmy, ale aktywnie włączają się w ich projektowanie, tworząc całkiem nowe, które mogą trafić na rynek. Dzięki ich tworzeniu bezpośrednio przez konsumentów powstają produkty szyte na miarę, które w jeszcze większym stopniu odpowiadają na potrzeby wybranej grupy konsumentów. Producenci z branży spożywczej, którzy chcą się wyróżnić na rynku, sięgają po metodę ko-kreacji coraz chętniej.
Ko-kreacja jest wykorzystywana między innymi do opracowywania produktów dla osób starszych, młodzieży oraz osób z określonymi potrzebami żywieniowymi. W omawianym projekcie chodziło o opracowanie produktu spożywczego dla osób z nietolerancją białek zwierzęcych, co wymagało rezygnacji z mleka, masła, jajek i innych dodatków odzwierzęcych, na co dzień używanych w produktach piekarniczo-cukierniczych. Innowacyjne rozwiązanie opracowane przez polskie konsorcjum SGGW i WM-ka ma potencjał zrewolucjonizować ofertę na rynku wypieków dla osób z nietolerancjami pokarmowymi. To także potwierdzenie udanej współpracy świata nauki z przedsiębiorcami, tak powszechnej w innych krajach Europy czy za oceanem, a wciąż niedocenianej w Polsce.
- Bierzemy udział w różnych projektach a ten, w którym konsumenci mogli zaprojektować nową przekąskę od razu zwrócił naszą uwagę. Chcemy odpowiadać na potrzeby klientów, dlatego stworzenie nowego produktu, dostępnego dla osób z nietolerancją pokarmową i wegan, to dobry sposób na poszerzenie oferty i potwierdzenie, że jesteśmy w grupie najbardziej innowacyjnych firm, nie tylko w regionie, ale całej Polsce – mówi Witold Węgrzyn, właściciel piekarni WM-ka.
W trakcie warsztatów konsumenci uczestniczyli w pięciu etapach procesu: opracowania profilu tzw. Persony (jej charakterystyki, preferencji żywieniowych i codziennego menu), identyfikacji luk rynkowych, zadania kreatywnego, stworzenia propozycji nowych produktów oraz ich prezentacji i dyskusji z firmą nad wypracowanymi pomysłami. W efekcie konsumenci we współpracy z naukowcami przygotowali 13 koncepcji produktów, z których jeden trafi na rynek już w przyszłym roku. Za jego wdrożenie i produkcję będzie odpowiadała właśnie piekarnia WM-ka z Kolbuszowej. To dowód na to, że proces ko-kreacji można z sukcesem wykorzystywać do współtworzenia żywności dla różnych grup konsumentów, w tym osób o szczególnych potrzebach żywieniowych. To także unikatowa szansa dla producentów i wytwórców żywności, którzy chcąc wyróżnić się na rynku, powinni modyfikować ofertę, by jak najpełniej odpowiadać na potrzeby różnych grup konsumentów.
Projekt EIT Food RIS Consumer Engagement Labs był już wdrożony w 19 krajach i został sfinansowany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii w oparciu o program Horyzont Europa. Realizowany jest przez dr hab. Katarzynę Świąder i dra inż. Artura Głuchowskiego z Wydziału Żywienia Człowieka SGGW w Warszawie oraz Monikę Kosar-Sikorę z piekarni WM-ka z Kolbuszowej.