Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

„Branżowe czwartki”, czyli cykl webinarów nt. potrzeb kompetencyjnych i wyzwań na rynku pracy

Opublikowano: 2022-02-19 21:35:04, przez: admin, w kategorii: Praca

3 marca 2022 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozpocznie cykl spotkań online, w których po raz pierwszy zaprezentowane zostaną wyniki badań prowadzonych w ramach Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego. Zaproszeni eksperci wezmą udział w dyskusjach na temat znaczenia zaobserwowanych w badaniach trendów i wyzwań dla pracodawców i sektora edukacji.

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

 

Bilans Kapitału Ludzkiego to unikatowy w skali europejskiej monitoring zapotrzebowania na kompetencje na rynku pracy, realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytet Jagielloński od 2009 r. W oparciu o te doświadczenia przeprowadzono badania w 17 branżach, w czasie których określono obecne i przyszłe potrzeby kompetencyjne, a także identyfikowano wyzwania stojące przed branżą w wymiarze kompetencyjnym.

Podczas „Branżowych czwartków” zaprezentowane zostaną najnowsze wyniki badań prowadzonych w ramach kilkunastu badań branżowych. Eksperci z poszczególnych dziedzin porozmawiają o potrzebach kompetencyjno-zawodowych pracodawców, niedopasowaniach kompetencyjnych pracowników, trendach i wyzwaniach oraz ich wpływie na rynek pracy i poszczególne branże.

Cykl webinarów rozpocznie się 3 marca 2022 r. spotkaniem dotyczącym sektora handlu. W tym samym miesiącu odbędą się również webinary przedstawiające wyniki badań z branży komunikacji marketingowej, motoryzacji i elektromobilności oraz nowoczesnych usług biznesowych.

- Uważamy, że pracownicy i ich umiejętności są czynnikiem decydującym o możliwościach rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Obserwowane w naszych badaniach trendy, które wpływają na funkcjonowanie poszczególnych branż, wskazują na konieczność zapewnienia kadr, które pozwolą na adaptację do nowych warunków. Dlatego tak niezbędna jest wiedza płynąca z badań, ale też dyskusja na ten temat z pracodawcami, środowiskiem edukacji i innymi ekspertami, których będziemy gościć na spotkaniach czwartkowych – powiedziała Paulina Zadura, dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w PARP.

Pierwsze webinarium o wyzwaniach dla handlu

Badania w sektorze handlu były przeprowadzone w trakcie pandemii i był to czas nietypowy dla wszystkich gałęzi gospodarki. Pomimo, że okres ten przyniósł branży trudności i straty, był też impulsem do zmian w kierunku cyfryzacji. Większość pracodawców boleśnie odczuła skutki pandemii m.in. w postaci spadku zamówień i zmniejszenia liczby klientów.

30% firm skróciło czas pracy pracowników, a 14% zmieniło model pracy na formę zdalną. W przeciwieństwie do innych branż, w handlu nie pojawiły się nowe stanowiska pracy i co więcej 78% pracodawców nie przewiduje pojawienia się ich w ciągu najbliższych 5 lat.

Image
PARP - Sytuacja w sektorze - grafika

Z obserwacji oraz badań wynika, że sektor handlu czekają duże wyzwania. Przede wszystkim będą one związane z transformacją cyfrową oraz optymalizacją procesów. Przedstawiciele sektora zdają sobie sprawę z konieczności wdrażania nowych technologii, zarówno w procesach produkcyjnych, logistycznych oraz sprzedażowych. Cyfryzacja sektora to wyzwanie finansowe i kompetencyjne – rośnie zapotrzebowanie na pracowników mających kompetencje cyfrowe i techniczne. Rośnie również znaczenie wiedzy w zakresie e-commerce. Sprzedaż internetowa generuje zaś zapotrzebowanie na coraz bardziej wydajne rozwiązania logistyczne – kluczowa jest tutaj szybkość dostaw oraz brak pomyłek w zamówieniach.

Przedsiębiorcy uważają, że wymagające będzie także podnoszenie zaangażowania pracowników oraz zaspokajanie coraz bardziej indywidualnych potrzeb klientów. Takie wnioski mieli częściej pracodawcy, którzy w czasie badań prowadzili rekrutacje. Może to oznaczać, że poszukiwanie nowych pracowników jest odpowiedzią właśnie na wskazane wyzwania - firmy, które borykają się z niskim zaangażowaniem pracowników i sprostaniem indywidualnym potrzebom klientów, starają się szukać nowych osób, które mogą pomóc przezwyciężyć te trudności.

Więcej o wynikach Badania oraz o planach na przyszłość będzie można dowiedzieć się w trakcie pierwszego ze spotkań.

Spotkania w ramach cyklu „Branżowe czwartki” kierowane są przede wszystkim do: przedsiębiorców, przedstawicieli działów HR oraz działów szkoleń i rozwoju, organizacji przedsiębiorców, ekspertów, analityków branżowych, przedstawicieli administracji publicznej i instytucji rynku pracy oraz przedstawicieli instytucji edukacyjnych.

Harmonogram i dokładny opis spotkań znajdują się na stronie: www.parp.gov.pl/component/site/site/wydarzenia-bkl

 .

Więcej o: PARP, rynek pracy

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij