Rozpoczęły się prace na kolejowej trasie z Rzeszowa do Strzyżowa
PODKARPACKIE. Na trasie powstaną m.in. mijanki oraz 5 dodatkowych przystanków: Rzeszów Galeria, Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego, Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa, a dwa zostaną przebudowane - Glinik Charzewski i Strzyżów.
Fot. Maria Głowacz
Na przystankach zaplanowano wyższe perony ułatwiające wsiadanie do pociągu. Udogodnieniem dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się będą pochylnie i oznakowanie z systemem ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i słabo widzących. Zamontowane będą wiaty, ławki. Dobrą orientację w podróży zapewni czytelne oznakowanie i tablice informacyjne.
Dwie mijanki na jednotorowej linii Rzeszów - Strzyżów nad Wisłokiem w miejscowościach Lutoryż oraz Glinik Charzewski umożliwią sprawniejszy ruch pociągów i możliwość organizacji większej liczby połączeń. Nowe rozwiązania zapewnią kursowanie pociągów aglomeracyjnych w szczycie komunikacyjnym co 30 minut i co 60 min. poza szczytem. Obsługę podróżnych ułatwi dodatkowy peron dla połączeń aglomeracyjnych na stacji Strzyżów nad Wisłokiem.
W lutym rozpoczyna się przebudowa linii. Gromadzone są materiały. W rejonie mijanki Lutoryż wykonawca przygotowuje teren. Po rozbiórce szyn i podkładów zbudowany zostanie nowy tor.
Zakres prac na jednotorowej linii wymaga zmian w organizacji ruchu pociągów. Informacje o zmianach uwzględnione zostały z wyprzedzeniem w rozkładzie jazdy. Od 5 lutego dla pociągów Polregio przewidziano zastępczą komunikację autobusową na odcinku Rzeszów Główny - Strzyżów nad Wisłokiem. Zmianę wprowadzono do października. Zakończenie prac na tej trasie planowane jest w IV kwartale 2022 r.
Rozpoczynające się prace to kolejny etap rozbudowy kolei aglomeracyjnej.
Oprócz pięciu nowych przystanków na linii Rzeszów Główny - Strzyżów, dostępność komunikacyjną zwiększą nowe obiekty również na innych trasach, z których korzysta PKA. Na linii z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska, oprócz Rzeszowa Wschodniego i Rzeszowa Dworzysko, będą przystanki Rzeszów Północny oraz Sędziszów Małopolski Wschodni. W stronę Kolbuszowej powstaną Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Niwa oraz Kolbuszowa Górna.
PLK wybudują blisko 5 km połączenie Rzeszowa z nową stacją Port Lotniczy Rzeszów. Na trasie będzie przystanek Park technologiczny.
Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej, to zadanie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za blisko 300 mln zł netto. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w trzecim kwartale 2023 r.
.