Nowe linie kolejowe na Podkarpaciu. Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na zaprojektowanie
KRAJ, PODKARPACKIE. Jedną z nich będzie połączenie Łętownia - Rzeszów.
Fot. Iza Miernikiewicz (ilustracyjne)
Postępowanie dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki, które składają się na prawie 1 800 km tzw. szprych, czyli nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane przez CPK do końca 2034 r. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową: do 350 km/h.
W zakres kolejowych prac projektowych wejdą m.in. elementy tzw. igreka: Warszawa - CPK - Łódź – Wrocław (wraz z łącznikiem w kierunku Poznania), tzw. CMK Północ (wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta) i nowa linia Katowice - Kraków. Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, np. Ostrołęka - Łomża - Giżycko; Katowice - Jastrzębie-Zdrój - Ostrawa; Trawniki - Krasnystaw - Zamość i wreszcie Łętownia - Rzeszów.
Szacowana wartość prac projektowych to ponad 7 mld zł netto. Jest to obecnie największa w Europie umowa ramowa na prace projektowe.
Celem przetargu jest wybranie na podstawie określonych kryteriów grupy wykonawców, którym spółka CPK przez osiem lat będzie mogła zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Spółka będzie miała przy tym możliwość zlecania usług projektowych w różnych konfiguracjach w zależności od aktualnych potrzeb (np. albo na dokumentację projektową całego procesu inwestycyjnego albo tylko na wybrane wyżej wspomniane opracowania projektowe). Spółka CPK liczy na zainteresowanie specjalistycznych biur projektowych z Polski i z zagranicy.
Przypomnijmy też, że wcześniej spółka CPK rozstrzygnęła już przetarg na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla planowanych inwestycji.
Jego opracowaniem dla np. linii Łętownia-Rzeszów oraz połączenia do Lotniska Rzeszów-Jasionka zajmie się konsorcjum firm BBF z Poznania, Ingerop Polska z Warszawy i francuskiej Safege.
To elementy tzw. 6 „szprychy” planowanej do budowy całej ogólnopolskiej sieci komunikacji kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja ma polegać na budowie nowej linii nr 58 (od połączenia z linią nr 68 na odcinku pomiędzy stacjami Rudnik nad Sanem i Łętownia do połączenia z linią nr 91 na odcinku pomiędzy stacjami Rzeszów Główny i Strażów). Zakładana dopuszczalna prędkość przejazdowa pociągów dla tej linii, to 250 km/h. Do tego w planach jest również budowa linii kolejowej nr 632, która miałaby połączyć linię nr 58 z portem lotniczym Rzeszów-Jasionka i liniami kolejowymi nr 71 (w rejonie przystanku Rogoźnica) oraz linii nr 91 w okolicy stacji Świlcza. Tu z kolei prędkość ograniczona miałaby być do 120 km/h.