Plany modernizacji dróg w Bieszczadach
W poniedziałek, 19 lipca zarząd województwa obradował w Polańczyku na wyjazdowym posiedzeniu. Jednym z tematów była modernizacja dróg wojewódzkich w Bieszczadach. Pieniądze na ten cel województwo chce pozyskać z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład.
Fot. Pixabay/CC0
Rozpoczynając posiedzenie zarządu marszałek Władysław Ortyl mówił, że drogi w Bieszczadach wymagają gruntownej przebudowy, gdyż ich standard i jakość nie odpowiadają już na potrzeby zwiększonego ruchu turystycznego.
- Podejmowane przez samorząd województwa działania sukcesywnie poprawiają ten stan, jednakże tempo zmian powinno być szybsze – mówił marszałek Ortyl.
Dlatego samorząd województwa chce wykorzystać szansę, jaką jest rządowy Program Inwestycji Strategicznych w ramach Funduszu Polski Ład i pozyskać z niego środki na modernizację bieszczadzkich dróg.
- Inwestycje drogowe są bardzo kosztowne, dlatego chcemy jak najlepiej wykorzystać okazję, jaką jest rządowe wsparcie z Funduszu Polski Ład i zgłosić nasze projekty na przebudowę dróg wojewódzkich w Bieszczadach – mówił marszałek Ortyl.
Zarząd województwa chce się skupić głównie na inwestycjach poprawiających warunki ruchu na Małej Pętli. Dlatego do rządowego programu chce zgłosić do rozbudowy w pierwszej kolejności następujące odcinki:
- droga wojewódzka 895 na odc. Uherce Mineralne (DK84) – Solina (koszt 70 mln zł)
- droga wojewódzka 894 na odc. Polańczyk – Czarna Górna (koszt 215 mln zł)
Drogi te miałyby być remontowane w systemie zaprojektuj i wybuduj.
- Musimy być realistami, nie dostaniemy jako samorząd województwa puli takiej, jaką byśmy chcieli, czyli ponad 500 mln złotych, dlatego wybieramy w Bieszczadach do modernizacji to, co jest najpilniejsze – mówił w Polańczyku wicemarszałek Piotr Pilch.
O konieczności szybkich remontów bieszczadzkich dróg mówił także obecny na posiedzeniu zarządu wójt Gminy Solina – Adam Piątkowski:
- W ubiegłym roku w Bieszczady przyjechały 2 mln turystów. W tym spodziewamy się jeszcze więcej. Sporą atrakcją będzie w przyszłości kolejka linowa nad zaporą. To też zwiększy nam liczbę gości. Dlatego drogi w Bieszczadach muszą się poprawić – mówił wójt Piątkowski.
W ramach modernizacji bieszczadzkich dróg zakłada się poprawę ich parametrów geometrycznych, w tym korekty łuków poziomych i pionowych, poszerzenie jezdni, rozbudowę skrzyżowań, budowę zatok przystankowych i postojowych, budowę chodników, ścieżek rowerowych, przebudowę zjazdów oraz montaż lub wymianę urządzeń bezpieczeństwa i sterowania ruchem drogowym. Efektem inwestycji będzie również dostosowanie drogi i obiektów inżynierskich do obowiązujących wymagań nośności.
W posiedzeniu zarządu uczestniczyli: marszałek Władysław Ortyl, wicemarszałek Ewa Draus, wicemarszałek Piotr Pilch oraz członkowie zarządu: Anna Huk i Stanisław Kruczek. Obecny był również przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz oraz wiceprzewodniczący Jerzy Cypryś.
.