Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Podkarpaccy filharmonicy zagrają w Wiedniu

Opublikowano: 2017-11-09 00:13:00, przez: admin, w kategorii: Podkarpackie - Przestrzeń Otwarta

RZESZÓW, WIEDEŃ.

Fot.

Fot.

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie w sali wiedeńskiego Musikverein koncertuje już po raz szósty. Obecnie swoim występem pragnie zasygnalizować rozpoczynający się rok obchodów Jubileuszu 100 – lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości (11. XI. 1918 r.). Program koncertu został więc tak skonstruowany, by zaprezentować w nim dzieła napisane przez kompozytorów, którzy nie będąc Polakami, stworzyli kompozycje nawiązujące do polskiej kultury i tradycji.

Wieczór rozpocznie Preludium Symfoniczne „POLONIA” Edwarda Elgara (1857 r. – 1934 r.). Utwór powstał w 1915 roku jako hołd dla Ignacego Jana Paderewskiego (1860 r. – 1941 r.); męża stanu, kompozytora i pianisty, który swój pierwszy sukces artystyczny odniósł
w Wiedniu, w 1887 roku. W materiał muzyczny
Preludium „POLONIA” wplecione są melodie polskich pieśni, a całość charakteryzuje typowa dla angielskiego twórcy „salonowa elegancja”, nie pozbawiona także wpływów Ryszarda Wagnera (1813 r. – 1883 r.); kompozytora, który jeden ze swoich młodzieńczych utworów zatytułował: Uwertura „Polonia” (1936 r.).

Kolejnym dziełem, które zostanie wykonane przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej będzie II Koncert fortepianowy g-moll op. 22, kompozytora francuskiego, Camila Saint – Saensa (1835 r. – 1921 r.). Utwór powstał w 1868 roku i szybko stał się jednym z najpopularniejszych koncertów fortepianowych. W czasach Saint – Saensa od pulpitu dyrygenckiego prowadził ten Koncert bardzo często Antoni Rubinstein (1829 r. – 1894 r.), a później niezrównanym wykonawcą utworu był znakomity pianista, Artur Rubinstein (1887 r. – 1982 r.), który stwierdził, że w dziele tym „jest wszystko: werwa, elegancja, oszałamiający blask i temperament…”. C. Saint – Saens w 1877 roku przebywał w Warszawie, a w Paryżu zachwycał się wykonaniem jego utworów przez Ignacego Jana Paderewskiego (1860 r. – 1941 r.), o którym powiedział: „To geniusz, grający również na fortepianie”.

W drugiej części koncertu zabrzmi III Symfonia D-dur op. 29 „POLSKA”, rosyjskiego twórcy: Piotra Czajkowskiego (1840 r. – 1893 r.). Utwór powstał w 1875 roku, składa się z pięciu ogniw, gdzie finał drugiej części jest utrzymany w charakterze poloneza, polskiego tańca narodowego.

Specjalną dedykacją dla wiedeńskiej Publiczności będzie wykonanie Uwertury zatytułowanej Bajka (1848 r.) Stanisława Moniuszki (1819 r. – 1872 r.), twórcy polskiej opery narodowej. Utwór ten zwany jest także Opowieścią zimową lub Uwerturą fantastyczną.

Koncert poprowadzi Maestro Massimiliano Caldi, a solistką będzie Susanna Artzt.

Wyjazd nie byłby możliwy gdyby nie wsparcie finansowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Instytutu Polskiego w Wiedniu.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij