Projekt Szlak Maryjny (Światło ze Wschodu) Interreg V-A Polska-Słowacja
Województwo podkarpackie razem z partnerami polskimi i słowackimi rozpoczęło realizację projektu flagowego Programu Interreg V-A Polska-Słowacja „Szlak Maryjny (Światło ze Wschodu)”.
Na terenie Podkarpacia znajduje się wiele miejsc i sanktuariów związanych z kultem maryjnym. Realizacja projektu, którego wizja zakłada kompleksowe połączenie, zintegrowanie i systematyczny rozwój tych miejsc o dużym duchowym znaczeniu dla mieszkańców regionu. Da też okazję dla zachowania tego aspektu kultury i tradycji.
Polska i Słowacja to kraje, których obszary przygraniczne mają ogromny potencjał dla rozwoju turystyki pielgrzymkowej. Głównym celem projektu jest stworzenie spójnego zestawu działań na rzecz zachowanie dziedzictwa kulturowego, a w efekcie stworzenie nowego zintegrowanego produktu turystycznego w postaci szlaku turystyki pielgrzymkowej, który uwidoczni kulturowe, przyrodnicze, historyczne, społeczne i duchowe wartości pogranicza polsko-słowackiego.
Partnerzy projektu:
Prešovský samosprávny kraj (Partner Wiodący)
Województwo Podkarpackie
Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawł a II w Krakowie
Towarzystwo Jezusowe Dom Zakonny w Starej Wsi
Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Piotra Apostoła i św. Jana z Dukli w Krośnie
Klasztor Znalezienia Krzyża Świętego Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (Franciszkanów), Kalwaria Pacławska
Zgromadzenie Księży Misjonarzy Saletynów, Dom Zakonny, Dębowiec
Inovačné partnerské centrum (SK)
Krajská organizácia cestovného ruchu Severovýchod Slovenska (SK)
Gréckokatolícka cirkev, farnosť Litmanová (SK)
Gréckokatolícka cirkev, farnosť Ľutina (SK)
Rímskokatolícka cirkev, farnosť Levoča (SK)
Rímskokatolícka cirkev Farnosť Gaboltov (SK)
Budżet projektu: 4 016 071,56 euro, w tym budżet Województwa Podkarpakciego:281 754,50 euro
Czas trwania realizacji projektu: 2017-2018 rok
Główne działania województwa podkarpackiego w ramach projektu:
- współudział w opracowaniu studium wykonalności informującego o zasobach turystycznych możliwych do wykorzystania w turystyce pielgrzymkowej na obszarze pogranicza,
- organizacja konferencji i warsztatów dla branży turystycznej i innych zainteresowanych podmiotów w zakresie przygotowania oferty turystycznej i promocji projektu.
- działania informacyjno promocyjne, w tym opracowanie przewodnika, organizacja koncertów i spotkań, objazdy studyjne, promocja w czasie targów i innych wydarzeń, aplikacja mobilna, tematyczne gadżety promocyjne,
- wytyczenie i opracowanie wirtualnego transgranicznego szlaku pielgrzymkowego.