Ceny paliw 2 września 2016
Średnie ceny detaliczne paliw 2 września 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,24 zł/l olej napędowy; 4,43 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,88 zł/l autogaz.
Fot. Pixabay/CC0
W 35. tygodniu 2016 r. na polskich stacjach olej napędowy drożeje 7 gr/l, benzyna 6 gr/l, a autogaz 4 gr/l (od 26 sierpnia)*. Przypomnijmy, że zmiany w okresie 17-24 sierpnia (33. i 34. tydzień 2016 r.) wynosiły odpowiednio: 10, 8 i 4 gr/l. Ceny detaliczne ON są o 1 gr/l wyższe niż 1 lipca br., Pb95 jest tańsza o 5 gr/l, a LPG droższy o 26 gr/l.
Średnie ceny detaliczne paliw 2 września 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,24 zł/l olej napędowy; 4,43 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,88 zł/l autogaz*. W porównaniu z notowaniami sprzed roku właściciele diesli tankują więc dziś o 0,08 zł/l taniej niż rok temu; benzyna kosztuje o 0,26 zł/l mniej, a LPG jest droższy o 0,02 zł/l.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,18 zł/l (+9 gr/l od 26 sierpnia). Najdroższy zaś opolskie: 4,32 zł/l (+11 gr/l przez ostatnie 7 dni – to zarazem największe zmiany tego notowania).
Stacje w woj. śląskim sprzedają też najtańszą benzynę: średnia 4,36 zł/l (+9 gr/l – to zarazem największe zmiany tego notowania); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,53 zł/l (+5 gr/l).
Na terenie woj. śląskiego jest też najtańszy autogaz: 1,84 zł/l (+5 gr/l). Najdroższy to ponownie zachodniopomorskie: 1,98 zł/l (+4 gr/l). Największe zmiany to świętokrzyskie: +7 gr/l przy średniej 1,88 zł/l.
Dziś w polskich rafineriach benzyna tanieje średnio 9 zł/m3, a olej napędowy 2 zł/m3 (netto w temp.ref.15°C). Od początku sierpnia Pb95 zdrożała jednak średnio 4%, a ON 7%.
W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, oba paliwa podstawowe w hurcie są dziś droższe ok. 15% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +23%!).
W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że dziś benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe ok. 55 gr/l brutto. Średnia marża detaliczna stacji na sprzedawanym paliwie ukształtowała się w okresie 01.01-02.09 2016 r. na poziomie 2,5% ceny litra paliwa.
Mocno zmniejszyła się w hurcie paliwowym różnica miedzy obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) – dziś jest to tylko 1%. Przypomnijmy, że w sierpniu było to średnio 3%, a w lipcu 2,69%. W okresie 13.04-02.09.2016 różnica między ON a Pb95 skurczyła się z 12,12% do 1,02% (tj. obecnie diesel jest w hurcie tańszy od benzyny jedynie 4 gr/l, podczas gdy w kwietniu było to nawet 51 gr/l), co może sugerować, że wkrótce paliwo do silników wysokoprężnych (podstawowe paliwo europejskiej gospodarki) ponownie stanie się droższe od tego do silników o zapłonie iskrowym (używanego jedynie przez kierowców indywidualnych).
W najbliższych dniach w cennikach polskich rafinerii mogą jednak zajść korekty w dół. Ropa Brent na giełdzie w Londynie dziś rano notowana była po 46 USD/b, przez ostatni tracąc 7%. Dolar do złotówki na porannej sesji notowany jest po 3,9164 (+2,18% w ciągu ostatnich 7 dni), co w sumie daje spadek teoretycznych kosztów polskich rafinerii na poziomie 5% w 7 dni.
Na ceny hurtowe w polskich rafineriach największe oddziaływanie ma jednak nie rynek ropy i walut, lecz mocne wahania na światowych giełdach paliw gotowych. W odniesieniu do rynku europejskiego chodzi o tzw. notowania ARA, czyli średnie ceny zebrane z trzech największych portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia, gdzie trafiają paliwa importowane na nasz kontynent. Na ARA przez ostatnie 7 dni Pb95 notuje -4,6%, a ON -8% (dziś odpowiednio: -2% i -3%).
Trzeba jednak pamiętać, że ceny te dotyczą „czystych paliw”, tj. bez udziału biokomponentów. Zgodnie z unijną polityką klimatyczną nakładającą na polskich dystrybutorów paliw tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy – zanim paliwa takie trafią do dystrybucji na polskie stacje do każdego litra benzyny musi być dodane do 10% bioetanolu, a do każdego litra oleju napędowego do 7% bioestrów oleju rzepakowego. Takie paliwo wymaga również drogich dodatków stabilizujących. Nie ma ścisłych danych, jak podwyższa to koszt paliw w Polsce, jednak daje to nie mniej niż +0,15 groszy na litrze każdego z tych paliw.