Będzie rosło zapotrzebowanie na wędliny i mięso. Opinia Pawła Krajmasa
Rynek zbytu znajdzie się w Polsce i zagranicą.
Paweł Krajmas. Fot. Newseria
Analitycy banku BGŻ BNP Paribas i firmy badawczej GfK przeprowadzili diagnozę zmian nawyków żywieniowych Polaków. Przeanalizowano m.in. czynniki wpływające na wybór produktów żywnościowych. Na czołowych miejscach zaraz po niskiej cenie i polskim pochodzeniu znalazła się tradycyjna receptura i ekologiczny sposób produkcji. To ważne elementy wyboru dla 20% ankietowanych. Ekologiczna żywność jest zarazem kojarzona z wysoką jakością produktów.
Czytaj więcej na ten temat: Polacy zmieniają swoje nawyki żywieniowe
Mięso i wędliny to kategoria żywności została w drugiej części wyników badań wskazana jako grupa, która do 2020 roku jako nieliczna będzie się cieszyła wzrastającym popytem. Badacze zapowiadają wzrost konsumpcji wołowiny i wędlin wysoko gatunkowych.
- Zarówno w kraju, jak za granicą rośnie zainteresowanie ekologicznymi przetworami mięsnymi i wołowiną. Znajdujemy potwierdzenie tej sytuacji podczas targów - mówi Paweł Krajmas, prezes Stowarzyszenia „Polska Ekologia”, a zarazem właściciel Zakładu Mięsnego „Jasiołka” w Dukli. - Cieszymy się z tej tendencji i jednocześnie nie stoimy w miejscu lecz się rozwijamy. Sięgamy do rynków azjatyckich. Znamy analizy Banku BGŻ BNP Paribas, mówiące o ośmiokrotnym wzroście eksportu do Chin od 2007 r. i prognozy na najbliższe 8 lat.
Podczas spotkań w Chinach, Japonii i Singapurze okazuje się, że mamy wyroby pożądane przez tamtejszych konsumentów. Co więcej, przywozimy opinię o wysokiej jakości polskich ekologicznych wyrobów rolno-spożywczych, których jakość śmiało można uznać za wzorcową. To co różni konsumpcję ekżywności w Polsce, od spożywania jej w wymienionych krajach to wyższy poziom świadomości miejscowych klientów.
Nie tylko obserwujemy zmieniające się tendencje konsumpcyjne, ale aktywnie w nich uczestniczymy, gdyż jesteśmy częścią tego rynku. Staramy się też pełnić rolę edukacyjną, zaczynając od prowadzenia ekologicznych lekcji w szkołach, wychodzimy bowiem z założenia, że najważniejsze zadanie to zwrócenie uwagi młodego pokolenia na zdrowe jedzenie.