Co dalej z partnerstwem publiczno-prywatnym
Promocja pokazująca możliwości i korzyści wypływające ze współdziałania instytucji publicznych z przedsiębiorcami, zapewnienie podmiotom bezpieczeństwa prawnego, pozytywny klimat polityczny, a także stworzenie możliwości reasekuracji projektów inwestycyjnych – to zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej najważniejsze działania, które należy podjąć, aby idea partnerstwa-publiczno prywatnego efektywnie przyczyniała się do rozwoju gospodarczego Polski.
Uczestnicy debaty. Fot. KIG
W siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej odbyła się debata pt. "3 lata ustawy o PPP". Spotkanie poświęcone było omówieniu skutków funkcjonowania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. W styczniu 2012 r. mijają trzy lata od wejścia w życie nowej ustawy o PPP.
W debacie zorganizowanej przez KIG i TK Telekom udział wzięli m.in. Mieczysław Bąk - zastępca sekretarza generalnego KIG, prezes TK Telekom Andrzej Panasiuk oraz Bartosz Korbus, dyrektor generalny Instytutu PPP, Maciej Dobieszewski z Departamentu Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Gospodarki i Lech Witecki, -szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
KIG przypomina, że idea partnerstwa publiczno-prywatnego pozwala osiągnąć wiele korzyści, takich jak m.in.: zapewnienie lepszego stosunku jakości do ceny, zmniejszenie kosztów poprzez wykorzystania potencjału innowacyjnego w połączeniu z efektywnością sektora prywatnego, czy wreszcie podział ryzyka pomiędzy stronę publiczną i partnera prywatnego. Finansowanie przedsięwzięć publicznych w formule PPP pozytywnie wpływa na rozwój gospodarczy – w porównaniu do realizowanych inwestycji publicznych następuje zdecydowanie szybsza procedura wdrażania projektów.
PPP w wielu krajach jest traktowane jako powszechna forma realizacja inwestycji – wykorzystywana jest mi. in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii. W Polsce istniejący stan prawny wraz ze wzrostem świadomości korzyści i z wykorzystania tworzą możliwość dogodnego rozwoju rynku PPP. W tym miejscu należy przypomnieć, iż pierwsza ustawa (z roku 2005) o partnerstwie publiczno-prywatnym w sposób zbyt szczegółowy regulowała zasady współpracy pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym, tym samym nie stanowiła podstawy prawnej stymulującej do zawiązania współpracy w formie umowy PPP.
- Z naszego doświadczenia wynika, iż w rozwoju PPP istotna jest dalsza promocja ukierunkowana na wskazanie możliwości współdziałania instytucji publicznych oraz przedsiębiorców - informuje KIG. - Dodatkową zachętą jest fakt, iż Ministerstwo Rozwoju Regionalnego planuje wspierać samorządy, które realizują inwestycje wspólnie z prywatnymi firmami w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W naszej ocenie istotne jest dążenie do usuwania barier związanych z PPP. Niewątpliwie potrzebne jest zapewnienie podmiotom poczucia bezpieczeństwa prawnego (potrzeba jednolitej i wiążącej interpretacji przepisów) oraz pozytywny klimat polityczny wokół tejże formuły.
kar