Marcin Fijołek: Nie ma podstaw do wygaszenia mojego mandatu radnego
RZESZÓW. Ciąg dalszy sporu w Radzie Miasta Rzeszowa.
Marcin Fijołek wygłasza oświadczenie podczas konferencji prasowej. Fot. Adam Cyło
Przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Rzeszowa przedstawił dziś (środa, 14 stycznia 2015 roku) swoje oświadczenie przygotowane w oparciu o zlecone opinie prawne oraz przepisy Kodeksu Wyborczego, Kodeksu Cywilnego i orzecznictwie sądowo-administracyjne. Z przedstawionych opinii wynika, że nie ma podstaw do wygaszenia jego mandatu, czego domagał się radny Wiesław Buż z klubu Rozwój Rzeszowa (działacz Sojuszu Lewicy Demokratycznej).
- Chcę raz na zawsze zakończyć wszelkie spekulacje i podkreślić z całą stanowczością, iż moim miejscem zamieszkania od kilku lat jest Rzeszów, z którym się związałem, gdzie nie tylko mieszkam, pracuję, prowadzę działalność społeczno-polityczną, ale również koncentruje swoje życie osobiste i rodzinne – mówił Marcin Fijołek.
Marcin Fijołek odpowiadając na pytania dziennikarzy wyjaśnił, że jest zameldowany czasowo w Rzeszowie, choć dopiero od niedawna. Zapewnił też, że podatki płaci w Rzeszowie.
OŚWIADCZENIE
W odpowiedzi na zarzuty sformułowane przez radnego W. Buża zawarte w jego oświadczeniu dotyczącym przysługującego mi biernego prawa wyborczego, niniejszym oświadczam, że na dzień 16 listopada 2014 r. posiadałem prawo wybieralności do Rady Miasta Rzeszowa i prawo to posiadam do dnia dzisiejszego. Swoje stanowisko opieram o analizy prawne wykonane na moje zlecenie, na podstawie których stwierdzić można, iż kandydując do Rady Miasta Rzeszowa nie uchybiłem żadnemu przepisowy kodeksu wyborczego, jak również innych ustaw. Zatem żądanie radnego W. Buża o wszczęcie postępowania celem wygaszenia mojego mandatu radnego, a tym samym unieważnienia 2153 głosów, które oddali na mnie Wyborcy jest w pełni niezasadne. Chciałbym z całą stanowczością podkreślić, iż moim miejscem zamieszkania od kilku lat jest Rzeszów, to jest moje miasto z którym się związałem i z nim wiąże swoją przyszłość i swojej rodziny. W Rzeszowie zamieszkałem w 2006 roku, gdzie rozpocząłem studia na Uniwersytecie Rzeszowskim, które ukończyłem z tytułem magistra politologii. W Rzeszowie, podjąłem pracę i tutaj prowadzę działalność społeczną i polityczną (od 2010 roku jestem członkiem komitetu miejskiego "Prawa i Sprawiedliwości" w Rzeszowie, oraz Forum Młodych PiS w Rzeszowie). W Rzeszowie mam rodzinę, swoich przyjaciół i bliskie mi osoby. To właśnie w Rzeszowie koncentruje się moje życie zawodowe, prywatne i rodzinne. W 2010 roku, decyzją administracyjną Prezydenta Miasta Rzeszowa, zostałem wpisany do rejestru wyborców, zgodnie z adresem znajdującym się na os. Nowe Miasto, pod którym mieszkałem u przyjaciela mojej rodziny - osoby bardzo mi bliskiej. Z początkiem 2013 roku zacząłem również wynajmować mieszkanie przy ul. Hetmańskiej, gdzie obecnie mieszkam. Jednak moim adresem korespondencyjnym nadal pozostał adres na os. Nowe Miasto, który z uwagi na bliską więź z właścicielem, częste przebywanie, przetrzymywanie do niedawna części swoich rzeczy osobistych mogłem mieć absolutną pewność, że w przypadku otrzymania korespondencji związanej z moim udziałem w wyborach samorządowych będę miał gwarancję jej odbioru. Traktuję zatem to mieszkanie, jako jeden z moich dwóch adresów na mapie Rzeszowa ze względu na osobiste przywiązanie i uznawanie go za swoje pewne miejsca w Rzeszowie, dlatego z przyczyn dla mnie naturalnych podałem je w formularzu zgody na kandydowanie. Pragnę jednak bezwzględnie podkreślić, powołując się na Konstytucji RP oraz orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, że nie ma znaczenia, pod jakim adresem w Rzeszowie mieszkam, albowiem w art. 25 kodeksu cywilnego, do którego odsyła orzecznictwo jest mowa o miejscu zamieszkania rozumianym jako "miejscowość", a nie konkretny adres w miejscowości, a tą niewątpliwie w tym przypadku jest Rzeszów. Ustawa Kodeks Wyborczy w art. 5 ust. 9 wprowadziła wymóg posiadania "oznaczonego adresu", a nie ma żadnej wątpliwości, że posiadam oznaczony adres zamieszkania. Takie jest brzmienie art. 5 ust. 9 Kodeksu Wyborczego: Art. 5. Ilekroć w kodeksie jest mowa o: 9) stałym zamieszkaniu - należy przez to rozumieć zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu;
Prowadzenie zatem dywagacji nad tym w jakim lokalu na terenie Rzeszowa mieszkam nie ma żadnego znaczenia prawnego, liczy się bowiem sam fakt stałego zamieszkiwania na terenie miasta Rzeszów i posiadania oznaczonego adresu. Zgodnie z art. 425 § 2 Ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz.U.2011 Nr 21 poz.112 ze zm.): Art. 426. § 2. Do każdego zgłoszenia należy dołączyć pisemne oświadczenia kandydatów o wyrażeniu zgody na kandydowanie oraz o posiadaniu prawa wybieralności do danej rady. Zgoda kandydata na kandydowanie w wyborach powinna zawierać dane: imię (imiona), nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo oraz numer ewidencyjny PESEL kandydata, a także wskazanie jego przynależności do partii politycznej; zgodę na kandydowanie kandydat opatruje datą i własnoręcznym podpisem.
Jak wynika z powyższego, zgoda na kandydowanie powinna zawierać: 1) oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie. 2) oświadczenie o posiadaniu prawa wybieralności do danej gminy. 3) dane osobowe imienne: imię, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców. 4) dane osobowe urodzenia: datę i miejsce urodzenia. 5) dane osobowe obywatelskie: obywatelstwo i numer PESEL. 6) informację o przynależności do określonej partii politycznej. 7) datę i własnoręczny podpis.
Jak wynika expressiv verbis [tak w oryginale – przyp. red.] z art. 426 §2 Kodeksu Wyborczego, zgoda kandydata nie zawiera, jako składnika obligatoryjnego, danych adresowych(!). Dane te mogą znajdować się w formularzu wyłącznie z przyczyn informacyjnych i ich podanie w formularzu zgody na kandydowanie ma wyłącznie charakter czynności materialno-technicznej, a w żadnym wypadku nie ma charakteru oświadczenia. Zgodnie z Art. 11. § 1. Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) ma: 5) w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego - osoba mająca prawo wybierania tych organów; Natomiast zgodnie z art. 10 Kodeksu Wyborczego: Art. 10. § 1. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) ma: 3) w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego: a) rady gminy - obywatel polski (...), który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat, oraz stale zamieszkuje na obszarze tej aminy. Zgodnie z art. 5 Kodeksu Wyborczego: Art. 5. Ilekroć w kodeksie jest mowa o: 9) stałym zamieszkaniu - należy przez to rozumieć zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu; Przy czym zgodnie z orzecznictwem NSA wyrażenie zamiaru stałego pobytu nie wymaga złożenia oświadczenia woli. Wystarczy więc, że zamiar taki wynika z zachowania danej osoby polegającego na ześrodkowaniu swojej aktywności życiowej w określonej miejscowości i skoncentrowanie tam aktualnie swoich spraw życiowych i emocjonalnych. Zatem, jak wynika z powyższego, tj. przepisów art. 10 §1 ust. 3, art. 11 §1 ust. 5, oraz art. 5 ust. 9 Kodeksu Wyborczego, posiadałem i posiadam prawo wybieralności do Rady Miasta Rzeszowa (bierne prawo wyborcze).
Zgodnie z Art. 19 § 3 i art. 20 Kodeksu Wyborczego: "Art. 19. § 1. Wyborcy stale zamieszkali na obszarze aminy bez zameldowania na pobyt stały wpisywani sq do rejestru wyborców, jeżeli złożą w tej sprawie w urzędzie gminy pisemny wniosek (...). W 2010 r. Prezydent Miasta Rzeszowa Tadeusz Ferenc wydał decyzję o wpisie mojej osoby do Rejestru Wyborców Miasta Rzeszowa. Przed wydaniem decyzji, na podstawie art. 12 ust. 2 Ordynacji Wyborczej, Prezydent i jego służby, przeprowadził postępowanie administracyjne, które ustaliło, iż spełniam główną przesłankę do wpisania mnie do Rejestru Wyborców, tj. przesłankę stałego zamieszkiwania na terenie Miasta Rzeszowa. Odnośnie mojej sytuacji adresowej - innego miejsca zameldowania i miejsca zamieszkania przytaczam następujący komentarz prawny:
Komentarz do art. 11 §1 Kodeksu Wyborczego, Lexpolonica:
Miejsce zamieszkania nie musi pokrywać się z miejscem zameldowania osoby fizycznej, które jest okolicznością o charakterze administracyjnoprawnym. Podobnie przyjął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, stwierdzając, że zameldowanie nie wyznacza przynależności do wspólnoty samorządowej. Powszechnie akceptowana w orzecznictwie jest taka wykładnia prawa, która nie utożsamia zameldowania z członkostwem we wspólnocie samorządowej. Brak zameldowania nie pozbawia osoby stale zamieszkującej w aminie statusu członka wspólnoty samorządowej. Wspólnotę tworzą osoby zamieszkałe w aminie, niezależnie od tego, czy dopełniły one obowiązku meldunkowego.
(...)Dla uznania danej osoby za mieszkańca gminy nie ma także znaczenia fakt zameldowania ąo na pobyt stały (czynność materialno - techniczna) ani tym bardziej okres zamieszkiwania w gminie.
Biorąc pod uwagę powyższe przesłanki, nie ulega najmniejszej wątpliwości, że to właśnie Rzeszów stanowi moje centrum życiowe i tutaj koncentruje swoje najważniejsze sprawy. Moja sytuacja życiowa pod wieloma względami jest identyczna z sytuacją dziesiątek tysięcy młodych ludzi, którzy również związali się z Miastem Rzeszów i podobnie jak ja stoją przed koniecznością wynajmowania mieszkań, a tym samym muszą zmierzyć się z różnymi problemami które temu towarzyszą. Doskonale znam te problemy, dlatego jako jedno z głównych zadań, jakie postawiłem sobie w Radzie Miasta Rzeszowa jest zajmowanie się sprawami młodego pokolenia związanymi m.in. z dostępem do mieszkań. Podsumowując, chcę raz na zawsze zakończyć wszelkie spekulacje i jednoznacznie podkreślić, że miejscem mojego stałego zamieszkania jest Rzeszów, gdzie nie tylko od lat mieszkam, pracuję, prowadzę działalność społeczno-polityczną, ale również koncentruje swoje życie osobiste i rodzinne. Biorąc natomiast pod uwagę przepisy Kodeksu Wyborczego, Kodeksu Cywilnego, analiz prawnych oraz orzecznictwa sądowo - administracyjnego, brak jest jakichkolwiek przesłanek do wygaszenia mojego mandatu, a całą sytuację traktuję jako polityczny atak wymierzony w moją osobę.
Marcin Fijołek, przewodniczący Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości