Tydzień Filmu Niemieckiego 2025 w kinie Zorza w Rzeszowie
RZESZÓW. Tegoroczny Tydzień Filmu Niemieckiego, organizowany wspólnie przez Dom Norymberski w Krakowie, Instytut Goethego w Warszawie i Krakowie oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu rozpocznie się 24 stycznia 2025 roku i zagości w 9 miastach w Polsce, także w w Rzeszowie. W programie najnowsze produkcje zza naszej zachodniej granicy.
Południca Barbary Albert to ekranizacja powieści Julii Frank, autorki wydawanej także w Polsce. Nawiązujący do dawnych słowiańskich wierzeń tytuł symbolizuje dusze kobiet, które zmarły w trakcie ślubu lub wesela. Ten moment przejścia z radości do żałoby jest metaforą zarówno losu bohaterki jak i przemiany politycznej, jaka miała miejsce w Niemczech, w 1933 roku.
Nacjonalistyczny duch unosi się też nad współczesną i opartą na faktach historią, którą w filmie Punkt zapalny opowiada Erol Afşin. Jego dojrzały debiut jest mocnym oskarżeniem o rasizm widoczny w codziennym życiu, jak i o niewydolność systemu prawnego, któremu przyszło się z nim mierzyć.
Kolejnym debiutem, na który warto zwrócić uwagę, jest film W dobrej wierze Frauke Lodders. Reżyserka przygląda się rodzinie żyjącej według surowych zasad religijnych, która musi skonfrontować się z emocjami wykraczającymi poza zakazy i nakazy wyznawanej religii, jak i konsekwencjami jakie niesie ich łamanie. O rozpadzie więzi rodzinnych i tworzeniu relacji ją zastępujących, samotności i trudności funkcjonowania we współczesnym, bardzo zatomizowanym społeczeństwie opowiada z kolei Matthias Glasner w nagrodzonej na ostatnim Berlinale Symfonii o umieraniu. Zupełnie inną, bo kochającą i mocno wspierającą się rodzinę portretuje w Weekendowych buntownikach Marc Rothemund. Jason, 10-letni, autystyczny bohater filmu postanawia zostać kibicem piłkarskim i aby dokonać wyboru odpowiedniej drużyny, postanawia odwiedzić wraz z ojcem wszystkie niemieckie stadiony. Przemoc seksualna wobec bliskich osób, zarówno kobiet, jak i mężczyzn jest tematem intymnego obrazu Niewypowiedziane Piotra Lewandowskiego, który pokazuje, co się dzieje, kiedy ktoś przekroczy granicę pomiędzy przyzwoleniem i brakiem zgody na akt seksualny. Vena to kolejny zwracający uwagę debiut w tegorocznym programie Tygodnia Filmu Niemieckiego. Reżyserka, Chiara Fleischhacker szkicuje w nim intymny portret młodej kobiety, przyszłej matki, która nie radzi sobie z funkcjonowaniem w społeczeństwie, pokazując równocześnie bezradność systemu i bezduszność instytucji socjalnych w Niemczech.
Widzowie w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu będą mogli obejrzeć także film Wódz i uwodziciel Joachima A. Langa, studium manipulacji, jakiej poddawani byli Niemcy w czasach nazistowskich. Reżyser pokazuje jak niebezpieczna jest interakcja między zręcznym demagogiem i ludźmi skłonnymi do radykalizacji swoich poglądów i jak ciągle aktualny jest to problem.
Od wielu lat partnerem Tygodnia Filmu Niemieckiego jest German-Films, instytucja, która wspiera promocję finansowanych przez Niemcy produkcji filmowych i która świętuje swoje 70-lecie. Z tej okazji we Wrocławiu, Katowicach i Łodzi pokażemy jeden z przebojów naszego przeglądu, film Toni Erdmann ze znakomitą Sandrą Hüller w roli głównej.
Tematem większości filmów z tegorocznego programu Tygodnia Filmu Niemieckiego są związki międzyludzkie, szczególnie relacje rodzinne: między małżonkami/partnerami, rodzeństwem, rodzicami i dziećmi. To one przekładają się na dobrostan (lub jego brak) każdej społecznej jednostki. Emocjonalne więzi, którym przyglądają się twórcy filmów, nie zależą od statusu majątkowego, pochodzenia czy zaplecza kulturowego, są uniwersalne i pomagają lub utrudniają funkcjonowanie we współczesnym świecie.
BROSZURA DO POBRANIA
Program w kinie Zorza:
24.01 – Die Mittagsfrau / Południca, reż. Barbara Albert. 136 min. - czerwona sala, godz. 17:00
25.01 – Es brennt / Punkt zapalny, reż. Erol Afşin, 89 min. - czerwona sala, godz. 17:00
26.01 – Unspoken / Niewypowiedziane, reż. Piotr Lewandowski, 95 min. - czerwona sala, godz. 17:00
27.01 – Wochenendrebellen / Weekendowi buntownicy, reż. Marc Rothemund, 109 min. - czerwona sala, godz. 17:00
28.01 – Gotteskinder / W dobrej wierze, reż. Frauke Lodders, 117 min. - czerwona sala, godz. 17:00
29.01 – Sterben / Symfonia o umieraniu, reż. Matthias Glasner, 180 min. - czerwona sala, godz. 17:00
30.01 – Vena, reż. Chiara Fleichhacker, 115 min. - widowiskowa sala, godz. 17:00
Bilety: 13 zł