Opłacalność inwestowania w fotowoltaikę
Wydajność komponentów ma decydujący wpływa na opłacalność inwestowania w wybierane instalacje fotowoltaiczne. Jednak zwraca na to uwagę zaledwie 14% prosumentów.
Fot. pixabay/CC0
GlobEnergia i LONGi przygotowały raport „Fotowoltaika w Polsce, głos branży i prosumentów”, który powstał na podstawie ankiety opracowanej na podstawie próby 608 respondentów (282 prosumentów, 326 osób z branży). Łącznie przeanalizowano 1912 odpowiedzi. Na podstawie wyników ankiety, która została przeprowadzona w dniach 18.09–11.11.2024 r., można wyciągnąć kilka kluczowych wniosków dotyczących aktualnych wyzwań, opinii oraz prognoz dla rynku fotowoltaiki w Polsce.
Najważniejsze funkcjonalności instalacji PV według branży to współpraca z taryfami dynamicznymi i zasilanie awaryjne.
Prosumenci kładą większy nacisk na funkcję zasilania awaryjnego (32%) niż współpracę z taryfami dynamicznymi (26%). Dominującym kryterium jest cena komponentów, wskazywana przez obie grupy jako najważniejsza (ok. 30%). Istotna jest także wydajność komponentów oraz dostępność na rynku.
Najczęściej używane są trzy marki modułów PV. Estetyka modułów odgrywa niewielką rolę w decyzjach zarówno prosumentów (8%), jak i branży (2%).
Branża była zgodna co do czynnika ceny. Aż 33% ankietowanych zaznaczyło tę opcję, mimo iż do wyboru były w sumie trzy możliwości. Fakt ten podkreśla istotę tego czynnika dla firm wykonawczych przy doborze komponentów. Drugimi co do znaczenia czynnikami, jednak daleko w tyle za ceną, okazały się być wydajność komponentów i możliwość finansowania. Obu tym opcjom przypadło lekko ponad 14% głosów. Równie ważne dla osób z branży okazały się być parametry techniczne (12%) oraz dostępność komponentów (13%). Znajomość dostawcy, wygląd czy renoma to czynniki odgrywające najmniejszą rolę dla branżowców.
Po zmianie zasad rozliczeń nowych prosumentów zaczął obowiązywać system rozliczeń net-billing i system stał się bardzo niezrozumiały dla konsumentów. Główne bariery inwestowania w fotowoltaikę wskazane przez obie grupy – przez producentów i prosumentów - to ograniczony dostęp do sieci i właśnie niekorzystne warunki systemu rozliczeń (net-billing).
- Planując inwestycje w OZE zarówno firmy jak i konsumenci powinni uwzględniać najlepszą dostępną technologię, ponieważ jest istotna przy wyliczaniu stopy zwrotu z tejże inwestycji, a jednak tylko 14% odbiorców instalacji fotowoltaicznych zwraca na wydajność - mówi w rozmowie z MarketNews24 dyr. Daniel Moczulski z LONGi SOLAR. – To błąd, ponieważ nowe technologie umożliwiają osiągnięcie wysokich poziomów wydajności na naszych dachach.