„Wody Polskie” uruchamiają WIR
KRAJ. Czyli Wizualny Informator Rzeczny. Obejmował on będzie swoim zasięgiem wszystkie żeglowne śródlądowe drogi wodne, czyli ponad 3700 km.
System został stworzony przez firmę GISPartner na zlecenie „Wód Polskich”. Projekt został zrealizowany w ramach Działania 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. System WIR służyć ma wodniakom, przedsiębiorcom, a także organom administracji, którzy potrzebują aktualnych i wiarygodnych informacji dotyczących dróg wodnych oraz znajdującej się na nich infrastruktury.
Zasady działania WIR-u oraz jego funkcjonalności zostały zaprezentowane końcem października na specjalnie zorganizowanej konferencji.
Witualny Informator Rzeczny to centralny punkt dostępu do danych i informacji z poziomu przeglądarki internetowej oraz aplikacji mobilnej. Integruje, gromadzi, przechowuje i udostępnia w ujednoliconej i spójnej formie szerokie spektrum danych z odniesieniem przestrzennym. System zapewni narzędzia i e-usługi, niezbędne do efektywnego rozliczania korzystania z dróg wodnych, zarówno od strony klienta jak i administratora. Usprawni korzystanie z dróg wodnych, umożliwi dokonywanie elektronicznych opłat za śluzowania, ułatwi planowanie tras żeglugowych oraz zapewni zaplecze informatyczne na potrzeby zarządzania drogami wodnymi w skali całego kraju.
Znaleźć tam będzie można mapy, które identyfikują szlaki żeglowne, znaki nawigacyjne i urządzenia oraz budowle hydrotechniczne na szlakach np. mosty, śluzy, czy jazy. WIR wyświetlał będzie także komunikaty żeglugowe, podawał głębokość tranzytową. Dzięki współpracy z IMGW informacje będą stale aktualizowane i podawane online w stanie rzeczywistym. System podawał będzie także komunikaty związane z problemami, ograniczeniami i czasowymi zamknięciami na drodze wodnej. W systemie WIR zostały zastosowane rozwiązania, które standardowo są używane w Unii Europejskiej w systemie RIS.
Dodatkowo WIR będzie aplikacją interaktywną - każdy użytkownik będzie mógł zgłaszać nieprawidłowości, czy problemy, które zauważy na drodze wodnej i w ten sposób ostrzec innych użytkowników. „Wody Polskie” będą na bieżąco monitorować te zgłoszenia i dzięki temu będą mogły szybko je zweryfikować i zareagować.