Nowość w Programie „Czyste Powietrze”: pieniądze jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji
Program Priorytetowy „Czyste Powietrze”, cieszący się dużą popularnością i stale rozwijany od czasu jego uruchomienia we wrześniu 2018 r., podlega stałej ocenie i ewaluacji – tak, aby mógł służyć głównemu celowi, czyli wspieraniu wymiany nieefektywnych kotłów na paliwo stałe na niskoemisyjne źródła ciepła wraz z kompleksową termomodernizacją budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
Aby przyśpieszyć realizację przedsięwzięć zostało wprowadzone nowe, korzystne rozwiązanie finansowe dla inwestorów.
Właściciele domów jednorodzinnych, ubiegający się o dotację na wymianę starego pieca (tzw. kopciucha) oraz ocieplenie domu, otrzymają prefinansowanie, czyli wypłatę pieniędzy jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji. Kwota jaką można otrzymać z „wyprzedzeniem” to 50% maksymalnej możliwej wysokości dotacji.
Z prefinansowania mogą skorzystać wnioskodawcy uprawnieni do podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania w ramach Części 2) i Części 3) Programu. Ta forma jest dostępna tylko dla osób składających wniosek o dofinasowanie od dnia 15.07.2022 r.
Jeżeli Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przed dniem 15.07.2022 r., ale jeszcze nie zawarł umowy o dofinansowanie z WFOŚiGW, może wycofać wniosek i złożyć go ponownie na nowych warunkach Programu, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących terminu rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia wskazanych w Programie.
Od dnia 15.07.2022r. dla beneficjentów korzystających z prefinansowania wprowadza się również korzystną zmianę polegającą na wzroście maksymalnych kwot dotacji: do 47 000 zł dla przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów Części 2) Programu oraz do 79 000 zł dla przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów Części 3) Programu.
Program daje możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.
Termin realizacji przedsięwzięcia, na które udzielona została dotacja z prefinansowaniem wynosi 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
Na etapie składania wniosku o dofinasowanie wymagane będzie załączenie podpisanej umowy z wykonawcą na realizację określonego zakresu przedsięwzięcia z opcją prefinansowania. Przewidziano, że możliwe będzie zawarcie nie więcej niż 3 umów z wykonawcami z opcją prefinansowania. Pozostałe środki z przysługującej dotacji przekazane zostaną na podstawie przedstawionych dokumentów rozliczeniowych.
Proces rozpatrzenia wniosku o dofinasowanie powinien trwać maksymalnie dwa tygodnie. Następnie, w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy z Beneficjentem lecz nie wcześniej niż 14 dni przed datą rozpoczęcia realizacji przedmiotu umowy, będzie przekazana transza zaliczkowa na konto wykonawcy w wysokości do 50% przyznanej wartości dotacji jako część jego wynagrodzenia.
Po zrealizowaniu całego przedsięwzięcia właściciel remontowanego domu jest zobowiązany złożyć końcowy wniosek o płatność, który będzie zawierał ostateczną fakturę, protokół odbioru potwierdzający wykonanie w całości prac oraz potwierdzenie uregulowania wkładu własnego przez Beneficjenta. Po rozpatrzeniu wniosku o płatność WFOŚiGW przekaże pozostałe środki należnej dotacji.
Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” zamieszczonym na stronie: https://beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl/
Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji z prefinansowaniem w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” należy składać do WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie.