Czego potrzebują studenci rzeszowskich uczelni?
RZESZÓW. Grupa studentów Wyższej Szkoły Prawa i Administracji przeprowadziła badania „Społeczne i intelektualne problemy studentów I roku na studiach” oraz „Roli uczelni w procesie adaptacji studentów I roku”.
Zespół badawczy. Fot. Adam Cyło
Badania ankietowe przeprowadzone zostały pod opieką dr Leszka Gajosa przez Koło Naukowe Socjologii Stosowanej i Marketingu . Młodzi badacze wzięli pod uwagę Wyższą Szkołę Prawa i Administracji, Uniwersytet Rzeszowski, Politechnikę Rzeszowską oraz Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania. W ankiecie przeprowadzonej na początku 2013 r., wzięło udział 197 studentów.
Pytania zadawane ankietowanym dotyczyły m.in. tego skąd czerpali informacje o wyborze studiów, czy po ich podjęciu mieli problemy z adaptację, z czego one wynikały, gdzie studenci najczęściej szukali pomocy, czy i co uczelnia może zrobić by poprawić sytuację.
Jak się okazuje aż co trzeci student ma problemy z adaptacją. To wynik innego systemu nauki, często zmiany miejsca zamieszkania, nowego środowiska. A w razie problemów studenci najchętniej zwracają się o pomoc do rówieśników.
Jak ustalili młodzi badacze, wśród studentów jest zapotrzebowanie na tworzenie organizacji studenckich pomagających w realizacji zainteresowań i zdobyciu doświadczenia. W wejściu w nowe środowisko pomaga organizowanie imprez integracyjnych w dużym stopniu.
Badania przyniosły też wiele informacji na temat samych studentów. Jak się okazuje, dla prawie połowy z nich wykłady i notatki są podstawowym sposobem zdobywania wiedzy.
- Wyniki przeprowadzonych badań i płynące z nich wnioski mają za zadanie uświadomić uczelniom, z czym związane są problemy studentów oraz pomóc wyjść im „naprzeciw” – mówią studenci, którzy przeprowadzili badanie.
Z badan skorzysta tez uczelnia. Np. przy planowaniu reklamy – więcej do internetu, a mniej do telewizji.