Nowoczesne pociągi Express InterCity Premium pojadą do Rzeszowa - zobacz film i zdjęcia
PODKARPACKIE. PKP Intercity oraz włoska firma Alstom zaprezentowały dziś (28 maja) nowe pociągi, które od grudnia 2014 roku pojawią się w Polsce, także na stacji Rzeszów.
Zobacz film przygotowany przez agencję Małek Media z Rzeszowa
20 składów kategorii Express InterCity Premium (EIC Premium) będzie regularnie kursować po Polsce. Bedzie to najbardziej komfortowa kategoria pociągów, jakie PKP Intercity oferuje swoim pasażerom. Pozostałe to Express InterCity (EIC) oraz Twoje Linie Kolejowe (TLK).
- Prezentujemy wizję, która już w przyszłym roku stanie się rzeczywistością. Wizję, która przywróci konkurencyjność kolei w Polsce – mówi Jakub Karnowski, prezes PKP S.A.
W skład Express InterCity Premium wejdą siedmioczłonowe pociągi wyposażone we własny, rozproszony napęd. Oznacza to, że w składzie nie ma lokomotywy, a za napęd odpowiadają silniki rozmieszczone w różnych miejscach pojazdu. Długość pociągu wyniesie 187,4 m, a maksymalna prędkość 250km/h. Kategoria EIC Premium będzie oferować dwie klasy: pierwszą (z częścią biznes) oraz drugą. Na pokładzie będą łącznie 402 miejsca – 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. Fotele w obu klasach będą rozkładane, a każde z miejsc będzie wyposażone w indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów zostaną umieszczone stelaże na bagaże. Pociąg będzie wyposażony w wieszaki na rowery.
W część gastronomicznej, z 20 miejscami stojącymi, będzie można kupić ciepłe oraz zimne przekąski i napoje.
W trzecim wagonie drzwi zewnętrzne zostaną wyposażone w podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom na wózkach inwalidzkich, dla których przewidziano dwa miejsca i przystosowano toaletę. Wybór wagonu nie był przypadkowy - to w nim znajduje się również część barowa i pomieszczenie obsługi pociągu.
Dodatkowo w kategorii pociągów EIC Premium zapewniono ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca w przedziałach zostaną oznaczone alfabetem Braille’a, a informacje o kolejnych stacjach będą podawane przez system nagłośnieniowy.
Każdy wagon będzie wyposażony w dwa moduły do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Będą też izolacja dźwiękowa podwozia oraz amortyzatory drgań.
Aerodynamiczny przód pociągu tak skonstruowany, by pochłaniać energię uderzenia w razie kolizji. Pociąg będzie miał monitoring.
Kategoria EIC Premium będzie charakteryzować się nowoczesnym wyglądem. Autorem grafiki, kolorystyki oraz wystroju wnętrza pociągu jest pracownia maradDesign, pod kierownictwem profesora Marka Adamczewskiego z gdańskiej ASP, która współpracowała z Design Studio Alstom. Aerodynamiczny „nos” zaprojektował Giorgetto Giugiaro - włoski projektant samochodów, współzałożyciel firmy Italdesign-Giugiaro S.p.A.
Pociągi EIC Premium połączą północ z południem Polski, kursując między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem i Katowicami. Czas przejazdu wyniesie około 5 godzin. Dodatkowo PKP Intercity planuje uruchomienie połączeń do Wrocławia, Rzeszowa i Bielska-Białej.
Na poprawę komfortu podróży wpłynie również skrócenie czasów przejazdu, możliwe dzięki postępowi prac modernizacyjnych na głównych szlakach kolejowych.
Szacowane czasy przejazdu pociągów kategorii EIC Premium |
||
Trasa |
Czas przejazdu |
Stacje zatrzymania* |
Warszawa - Gdynia |
ok. 3h |
Warszawa Wschodnia, Iława, Malbork, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzesz, Gdańsk Oliwa, Sopot |
Warszawa - Kraków |
ok. 2h 15 min |
Warszawa Zachodnia |
Kraków - Rzeszów |
ok. 1h 30 min |
Tarnów, Dębica |
Warszawa – Katowice |
ok. 2h 10 min |
Warszawa Zachodnia, Włoszczowa, Zawiercie, Sosnowiec Główny |
Katowice – Gliwice |
ok. 25 min |
Zabrze |
Katowice – Bielsko-Biała |
ok. 50 min |
Tychy, Pszczyna, Czechowice-Dziedzice |
Warszawa – Wrocław |
ok. 3h 30 min |
Warszawa Zachodnia, Częstochowa, Opole |
Gdynia – Kraków |
ok. 5h 20 min |
Sopot, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzesz, Gdańsk Główny, Tczew, Malbork, Iława, Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia |
Gdynia – Katowice |
ok. 5h 15 min |
Sopot, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzesz, Gdańsk Główny, Tczew, Malbork, Iława, Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Włoszczowa, Zawiercie, Sosnowiec Główny |
Gdynia – Bielsko-Biała
|
ok. 6h 10 min |
Sopot, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzesz, Gdańsk Główny, Tczew, Malbork, Iława, Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Włoszczowa, Zawiercie, Sosnowiec Główny, Katowice, Tychy, Pszczyna, Czechowice-Dziedzice |
Gdynia – Gliwice |
ok. 6 h |
Sopot, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzesz, Gdańsk Główny, Tczew, Malbork, Iława, Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Włoszczowa, Zawiercie, Sosnowiec Główny, Katowice, Zabrze |
*planowane stacje zatrzymania pociągu