Remonty dróg metodą recyklingu
KROSNO. Przebudowywany jest odcinek ul. Zielonej. Remont nawierzchni wykonywany jest nowoczesną metodą recyklingu.
Najpierw na zniszczoną nawierzchnię nakłada się kilkudziesięciocentymetrową warstwę cementu lub silmentu (spoiwa). Recykling polega na skruszeniu istniejącej, popękanej nawierzchni asfaltowej oraz kruszywa podbudowy i wymieszaniu rozdrobnionego materiału ze środkiem wiążącym np. cementem lub silmentem.
Recykling może być prowadzony na głębokość 40 - 50 cm w głąb nawierzchni. Powstaje warstwa scalonego, mrozoodpornego materiału stanowiącego po wyprofilowaniu i zagęszczeniu walcem dobrą podbudowę.
Zaletą tej metody są niskie koszty przebudowy nawierzchni oraz możliwość ponownego wykorzystania istniejącego materiału, co jest niezwykle istotne ze względu na ochrona środowiska. Zaletą jest również to, iż ruch samochodów osobowych może odbywać się zaraz po uwałowaniu materiału.
W Krośnie pierwszy raz tę metodę z powodzeniem zastosowano przy remoncie nawierzchni ul. Białobrzeskiej. Wykonana podbudowa może sama stanowić warstwę jezdną dla ruchu b. lekkiego ale praktykuje się ułożenie na niej nowych warstw asfaltowych.
Ta właśnie metoda remontu nawierzchni na zimno coraz częściej znajduje zastosowanie w odnowach dróg oraz likwidacji przełomów.
Recykling znajduje największe zastosowanie przy przebudowie odcinków dróg poza terenami gęstej zabudowy gdzie podniesienie poziomu drogi nie ma wpływu na dojazdy do budynków (podjazdy, bramy) oraz gdzie nie występują elementy uzbrojenia terenu jakim są studnie kanalizacyjne i kratki ściekowe.
ra