Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego

Nowy dworzec PKP w Sędziszowie Młp. oddany do użytku

Opublikowano: 2020-07-03 10:13:18, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

SĘDZISZÓW MŁP. To pierwszy z dwóch dworców w województwie podkarpackim realizowanych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych (IDS).

Fot. pkp.pl

Fot. pkp.pl

 

Dworzec w Sędziszowie Małopolskim został wykonany jako projekt indywidualny. Konieczność jego budowy była podyktowana zmianą lokalizacji peronów po przebudowie infrastruktury stacyjnej w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków - Przemyśl.

Parterowy budynek nowego dworca posiada prostą i nowoczesną bryłę składającą się z dwóch części połączonych wiatą, co sprawia że tworzą one spójną funkcjonalno-użytkową całość. Pierwsza z nich to część dworcowa przeznaczona do obsługi podróżnych. Znajduje się tam poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. Druga to tzw. część miejska, w której znajduje się lokal przeznaczony na wynajem. Pod wiatą łączącą dwie części dworca umieszczono ławki dla podróżnych oraz 10 stojaków rowerowych wraz stacją naprawy rowerów (podstawowe narzędzia, pompka do kół). Dominantą architektoniczną założenia jest wieża o wysokości nieco ponad 4 metrów, na której zamontowano wielkowymiarowy podświetlany nocą zegar. Po zachodniej stronie dworca zlokalizowano parking na 43 samochody.

- Otwarcie dworca w Sędziszowie Małopolskim to dla nas istotne wydarzenie, gdyż dworzec w tej miejscowości był realizowany według autorskiej koncepcji PKP S.A. w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są to dworce nowoczesne, ale również funkcjonalne, komfortowe, bezpieczne, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz zaprojektowane z dbałością o środowisko naturalne poprzez zastosowanie energooszczędnych systemów i technologii. W województwie podkarpackim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych prace budowlane związane z przebudową dworca są prowadzone w Radymnie, a do 2023 roku zamierzamy zmodernizować dworce Rzeszów Główny, jako element Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, Stalowa Wola Rozwadów, Czarna Tarnowska oraz Nisko - powiedziała Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

Instytut Polityki Energetycznej im. Łukasiewicza - oferta badawcza

Na dworcu zastosowano również rozwiązania proekologiczne, które w połączeniu z systemem inteligentnego zarządzania budynkiem BMS (Building Management System) sprawią, że dworzec będzie energooszczędny. W budynku wykonano izolację cieplną wraz doborem stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. W miesiącach zimowych pozwala to na utrzymywanie ciepła, natomiast w letnich przyczynia się do ograniczenia nagrzewania  budynku, co zmniejsza koszty związane z funkcjonowaniem urządzeń służących zachowaniu odpowiedniego komfortu termicznego wewnątrz budynku. Dodatkowo do ogrzewania dworca zastosowano powietrzne pompy ciepła, a także wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła. Budynek został wyposażony również w systemy odzysku wody deszczowej.

W obiekcie zainstalowano też nowoczesne systemy: monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz detekcji i sygnalizacji pożaru. Nowy obiekt, zgodnie z obowiązującymi standardami, został również wyposażony w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.

Koszt tej inwestycji to ponad 5 mln zł. Wykonawcą robót jest firma Samson z Niedomic.

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij