Słaba sprzedaż detaliczna
Październikowy wzrost w porównaniu z tym samym miesiącem 2011 r. wyniósł 3,3%, co oznaczało w ujęciu realnym zwyżkę o jedyne 0,5%. Miesiąc wcześniej wyniki były jednak jeszcze słabsze.
Fot. Adam Cyło
Nominalnie sprzedaż detaliczna zwiększyła się w październiku o 3,1%, a realnie poszła w dół o 0,4%. Do październikowego wyniku przyczyniła się poprawa sprzedaży w branży motoryzacyjnej. Wzrost nominalny wyniósł 0,5% podczas gdy miesiąc wcześniej notowaliśmy blisko 8-proc. regres. Duże różnice widać było też w sprzedaży odzieży i obuwia, gdzie we wrześniu zwyżka sięgała 12% w skali rocznej, a w minionym miesiącu mieliśmy ponad 4-proc. spadek. Podobnie, jak w poprzednich miesiącach największą dynamikę zniżki sprzedaży odnotowano w dziale prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach. Największy progres mieliśmy w kategorii pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach, czyli w dużej części w hipermarketach.
- Wytłumaczeniem małej skłonności do wydawania pieniędzy przez Polaków jest sytuacja na rynku pracy, gdzie stopa bezrobocia w październiku podniosła się do 12,5% z 12,4% miesiąc wcześniej – uważają analitycy Home Broker. - Nastroje konsumentów pozostawiają też wiele do życzenia, choć najnowsze badanie GUS przyniosło lekką poprawę. W listopadzie bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej podniósł się o 2,3 pkt, do minus 29,8 pkt, a wskaźnik wyprzedzający o 2 pkt, do minus 38,6 pkt.
kar