Park Naukowo-Technologiczny Rzeszów-Dworzysko Powiatu Rzeszowskiego
Podkarpacki Fundusz Rozwoju - wspieramy przedsiębiorców
Kongres Business Without Limits

Nastroje konsumenckie w lutym 2018 roku

Opublikowano: 2018-02-27 07:43:55, przez: admin, w kategorii: Opinie

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej ukształtował się na poziomie 6,2, a wskaźnik wyprzedzający na poziomie 4,2 – podał GUS prezentując wyniki badania koniunktury konsumenckiej w lutym 2018 r..

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

W lutym 2018 r. nastroje konsumentów są ciągle świetne, równie dobre jak w styczniu. Co prawda gospodarstwa domowe nieco słabiej niż miesiąc wcześniej oceniają swoją bieżącą sytuację finansową, ale zapewne dlatego, że nadwyrężyły nieco swoje budżety domowe w styczniu. Wzrost  sprzedaży detalicznej dóbr trwałego użytku był bowiem w ubiegłym miesiącu imponujący – sprzedaż samochodów wzrosła w styczniu (w cenach stałych) o prawie 18 proc. r/r, a sprzedaż mebli, sprzętu rtv i agd – o ponad 12 proc. Świetnie sprzedawała się także odzież i obuwie (wzrost o ponad 21 proc.). I to wszystko przy wyhamowaniu wzrostu sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. Jak widać gospodarstwa domowe zaopatrują się w żywność na poziomie, który zaspakaja ich potrzeby, ale ciągle chcą wymieniać sprzęty domowe i kupować samochody. To dobrze wróży wzrostowi spożycia indywidualnego, które było głównym budulcem wzrostu PKB w ostatnich 2 latach. Wszystko wskazuje, że i w 2018 r. nasz wzrost gospodarczy może liczyć na silne wsparcie konsumentów.

Potwierdza to wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, który wyniósł w lutym 4,2, po styczniowym doskonałym wyniku 4,3. Gospodarstwa domowe patrząc na najbliższe 12 miesięcy nieco słabiej co prawda widzą swoją sytuację finansową – zdolność do oszczędzania (szał zakupów), ale znacznie lepiej niż w styczniu – sytuację ekonomiczną w polskiej gospodarce. Takie postrzeganie gospodarki powoduje, że zdecydowanie nie boją się bezrobocia. Z jednej strony to dobra informacja, bo oznacza utrzymywanie się wysokiej skłonności do konsumpcji. Z drugiej strony może przekładać się na presję płacową, co nie pozostanie bez wpływu na inflację. Osłabiać presję trwale mogą jedynie inwestycje, które będą modernizować, unowocześniać  gospodarkę, wprowadzać roboty, cyfryzować procesy produkcyjne. Ale nawet jeżeli inwestycje firm ruszą silnie w tej chwili, to na ich efekty trzeba będzie poczekać. Musimy więc liczyć się z brakiem pracowników i presją na wzrost wynagrodzeń, a także … z „podkupowaniem” sobie pracowników przez firmy. Chyba, że z większą otwartością i sprawnością podejdą politycy i nasza administracja do wydawania zezwoleń na pracę dla cudzoziemców spoza UE, szczególnie do zatrudniania osób o wysokich kwalifikacjach, którzy coraz częściej są przez firmy poszukiwani. W 2017 r. wydano ich 234 tys. Na ok. 10 mln osób pracujących w sektorze przedsiębiorstw, w tym ok. 7 mln zatrudnionych, to nawet nie kropla w morzu.

dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij