Drogowe inwestycje w Rzeszowie
RZESZÓW. Budowa łącznika do autostrady A-4, połączenie ul. Przemysłowej z Podkarpacką, przebudowa ul. Podkarpackiej oraz budowa dojazdu do węzła na drodze ekspresowej w Kielanówce. To najważniejsze inwestycje drogowe realizowane obecnie przez miasto.
Za kilkanaście dni zakończy się budowa połączenia ulic Podkarpackiej z Przemysłową. Pozwoli to na odciążenie skrzyżowania Batalionów Chłopskich i Powstańców Warszawy. W ramach tej inwestycji wybudowano nowy wiadukt kolejowy (na linii Rzeszów-Jasło) o długości 50 metrów, kanalizację i uzbrojenie techniczne. Wzdłuż drogi będzie chodnik, ścieżka rowerowa i oświetlenie. Obecnie trwają ostatnie prace związane z układanie nawierzchni. Na skrzyżowaniu z ulicą Podkarpacką zamontowana została sygnalizacja świetlna. Koszt inwestycji to 35 mln zł. Miasto otrzymało na ten cel dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości blisko 13 mln zł. Wykonawcą była firma Inżynieria.
Kolejną ważną inwestycją będzie remont ul. Przemysłowej, gdzie ma kierować się ruch. Ulica zostanie wzmocniona i będzie mieć nową nawierzchnie. Za kilka dni ogłoszony zostanie przetarg. Miasto przeznaczy na ten cel z budżetu Rzeszowa ponad 1 mln zł.
Połączenia z autostradą i ekspresówką
Część tego nowego połączenie będzie stanowić bezpośredni dojazd do węzła “Kielanówka” na drodze ekspresowej S-19. Na mocy porozumienia zawartego z marszałkiem i z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad miasto będzie realizować to połączenie również przy dofinansowaniu ze środków unijnych. Długość dojazdu do węzła to ok. 3 km. W tym roku będzie gotowy program funkcjonalno-użytkowy pozwalający na ogłoszenie przetargu. Sama budowa rozpocznie się w 2012 roku. Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 30 mln zł.
Trwają również prace przy budowie łącznika do autostrady A-4 – od ronda im. Kuronia na Załężu do węzła autostrady Rzeszów – Wschód. Przez teren miasta przebiega ponad dwukilometrowy odcinek tej drogi. Pozostałe 2 kilometry leżą poza granicami i realizuje je GDDKiA. Inwestycja na odcinku miejskim kosztować będzie ponad 70 mln zł z czego prawie 60 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Łącznik ma być gotowy do końca 2011 roku. Autostrada ma zostać wybudowana w roku przyszłym.
Wylotówka do przebudowy
Jedną z najważniejszych inwestycji, która rozpocznie się wkrótce będzie remont i przebudowa ul. Podkarpackiej, na odcinku od ul. Wetlińskiej do skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawy. Już został ogłoszony przetarg na wykonanie. W połowie lipca nastąpi otwarcie ofert i wybór wykonawcy. Prace rozpoczną się pod koniec lipca.
Na odcinku od ulicy Matuszczaka (dojazd do WSK) do skrzyżowania z Powstańców Warszawy ulica będzie mieć po trzy pasy ruchu z każdej strony. Przy ul. Matuszczaka zostanie zainstalowana sygnalizacja świetlna. Na pozostałym odcinku, do ul. Wetlińskiej droga będzie mieć po dwa pasy ruchu. Przebudowane zostaną przystanki autobusowe i chodniki. Powstaną ścieżki rowerowe i nowe oświetlenie. Wyremontowany będzie też przejazd kolejowy. Na części ulicy staną ekrany akustyczne. Ułożona zostanie kanalizacja a teren będzie odwodniony.
Zmodernizowane zostanie również samo skrzyżowani Podkarpackiej z Powstańców Warszawy. Wyjeżdżając z Al. Powstańców Warszawy w lewo, na ul. Podkarpacką będzie można skręcać z dwóch pasów ruchu a nie jak obecnie z jednego. Taka sama możliwość będzie skręcając z Podkarpackiej w lewo w Batalionów Chłopskich. Pozwoli to na znaczne upłynnienie ruchu. Miasto przeznaczyło na tą inwestycję ok. 20 mln zł, z czego znaczna część będzie sfinansowana z funduszy unijnych.
Opr. ra