Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Na wizytę u kardiologa na Podkarpaciu można czekać prawie rok

Opublikowano: 2017-02-09 18:50:36, przez: admin, w kategorii: Region

Liczba specjalistów od spraw sercowych wzrasta średnio o 29 osób rocznie – wynika z danych Naczelnej Izby Lekarskiej.

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

Co ciekawe pomimo rosnącej liczby kardiologów do niektórych poradni w województwie podkarpackim czas oczekiwania na wizytę wynosi prawie 1 rok – wynika z danych Ogólnopolskiego Informatora o Czasie Oczekiwania na Świadczenie Medyczne (kolejki.nfz.gov.pl).

Pozytywny  trend opiece kardiologicznej widoczny jest nie tylko we wzrastającej liczbie specjalistów, ale także w liczbie udzielanych porad specjalistycznych. Z roku na rok coraz więcej pacjentów odwiedza gabinety lekarzy, i tak na przykład w województwie podkarpackim w 2015 r. udzielono 316,5 tys. porad kardiologicznych, gdzie dla porównania z rokiem 2010 było ich jedynie 243,8 tys. jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). W ostatnim czasie Urząd podał również, że umieralność z powodu chorób układu krążenia od kilku lat nieznacznie spada. Mimo tych pozytywnych informacji, Polacy mają czym się martwić. Otóż choroby układu krążenia nadal są główną przyczyną śmierci w naszym kraju. W 2015 r. stały za ok. 46 proc. wszystkich zgonów.

Dodatkowy problem pojawia się w dostępnie do świadczeń. I tak w województwie podkarpackim mediana czasu oczekiwania do poradni kardiologicznej wynosi aż 57 dni (wyliczenie na podstawie danych dostępnych na kolejki.nfz.gov.pl). Dla porównania w całej Polsce wynosi ona 96. Co zrobić, żeby szybciej uzyskać poradę specjalisty? Z pomocą przychodzą ubezpieczyciele proponując dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (DUZ). Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że Polacy coraz częściej korzystają właśnie z tego rozwiązania. Liczba osób posiadających polisy po III kw. 2016 r. zwiększyła się rok do roku o 28 proc. i przekroczyła liczbę 1,7 mln. Najczęściej posiadanymi ubezpieczeniami są polisy grupowe, zazwyczaj kupowane przez pracodawców lub przez samych pracowników – niemal 1,4 mln. Jednak to w ubezpieczeniach indywidualnych widać największy, bo aż 44 proc.  wzrost liczby klientów.

Recepta na szybką wizytę u specjalisty od serca

Zazwyczaj czas oczekiwania na wizytę u specjalisty przy wykupionej polisie zdrowotnej nie przekracza kilku dni, a w przypadku lekarza rodzinnego wizyta będzie zrealizowana zazwyczaj jeszcze tego samego dnia. W zależności od firmy ubezpieczeniowej oraz zakresu pakietu, ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych. Po opłaceniu polisy osoby potrzebujące konsultacji medycznej lub badań mogą bez dodatkowych opłat zgłosić się do lekarza, który ma podpisaną umowę z ubezpieczycielem.

Wykupując odpowiednią polisę nie będziemy musieli czekać długich tygodni na wizytę u specjalisty. Zazwyczaj umawiana jest tego samego dnia i realizowana w ciągu kilku dni – mówi Dorota M. Fal, doradca zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń. Dużą zaletą polis zdrowotnych jest szeroki dostęp do sieci placówek medycznych, nawet w małych miejscowościach. Warte zapamiętania jest również to, że decydując się na prywatne ubezpieczenia zdrowotne pacjent nie traci uprawnień gwarantowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Zyskuje natomiast dodatkowe możliwości leczenia oraz szeroki dostęp do ograniczonych w NFZ świadczeń.

Wybierając prywatne ubezpieczenie zdrowotne warto zwrócić uwagę na te oferty, które zapewniają szeroki zakres opieki medycznej. Prywatna polisa zdrowotna zazwyczaj obejmuje podstawową opiekę medyczną, konsultacje lekarzy specjalistów, badania i testy diagnostyczne oraz rehabilitację. Natomiast rozszerzone pakiety, obejmują nawet leczenie szpitalne, czy opiekę stomatologiczną i szczepienia ochronne.

Przed podpisaniem umowy należy zapoznać się z jej treścią oraz Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia, tzw. OWU. To właśnie w tym dokumencie opisany jest szczegółowo zakres świadczeń gwarantowanych, wykaz specjalistów, zabiegów oraz lista placówek medycznych.

Polska Izba Ubezpieczeń jest organizacją samorządu branżowego reprezentującą wszystkie zakłady ubezpieczeń działające w Polsce. Do podstawowych zadań PIU należy wspieranie ustawodawcy w zakresie kształtowania prawa asekuracyjnego. Izba prowadzi także działania mające na celu zwiększenie świadomości ubezpieczeniowej społeczeństwa oraz prowadzenie wielostronnego dialogu na rzecz rozwoju sektora ubezpieczeń w naszym kraju. Polska Izba Ubezpieczeń działa od 1990 roku.

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij