Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Zwiastuny obniżek cen paliw - 21 października 2016 r.

Opublikowano: 2016-10-21 19:18:03, przez: admin, w kategorii: Opinie

Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

W polskim hurcie paliwowym znajdujemy dziś odbicie bardzo niestabilnej sytuacji na światowych rynkach paliwowych. Nadal jednak utrzymuje się przewaga diesla nad benzyną.

Po wczorajszych mocnych podwyżkach, w których wyniku olej napędowy stał się w hurcie droższy od benzyny średnio 10 zł/m3, dziś polskie rafinerie obniżają ceny benzyny średnio o 16 zł/m3, a oleju napędowego o 17 zł/m3 (netto w temp.ref.15°C). W ciągu ostatnich 30 dni Pb95 zdrożała jednak średnio 100 zł/m3 [Pb98 88 zł/m3], a ON 166  zł/m3.

W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, oba paliwa podstawowe w hurcie są dziś droższe odpowiednio: 17 i 23% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +31%!).

W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że dziś benzyna i olej napędowykupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe odpowiednio: 64 i 71 gr/l brutto.

W wyniku tego średnie marże detaliczne polskich stacji w okresie 01.01-19.10.2016 r. ukształtowała się na poziomie 1,79% ceny 1 litra paliwa.

Silne wzrosty na polskim rynku paliwowym są odbiciem wydarzeń światowych, a tam zaś – mimo wciąż istotnej nadpodaży ropy naftowej i jej przetworów – utrzymuje się trend wzrostowy.

Wg agencji Bloomberg wczoraj benzyna na rynkach światowych notowała -1,15%, a olej napędowy -2,16%, z kolei dziś rano: -0,15 i -0,43%. Nie niweluje to jednak ostatnich wzrostów - w okresie 07.09-19.10.2016 benzyna odnotowała bowiem wzrost prawie 12-proc. Olej napędowy w tym czasie zdrożał ponad 13%.

Skąd te wzrosty?

Coraz bardziej uwidacznia się negatywna strona spekulacji na rynku paliw gotowych. Jeżeli weźmie się pod uwagę, że najwięksi producenci ropy inwestują we własne moce przetwórcze, zarabiając w okresie wysokich cen tego surowca, a jego przetworów [zwłaszcza oleju napędowego] w okresie dekoniunktury, z dość dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że obszar ich dyktatu cenowego przesunął się z rynku surowcowo-walutowego w obszar giełdowych notowań paliw gotowych (patrz np. ARA).

Przykładem, że ceny paliw gotowych stwarzają dziś większe pole do spekulacji są działania Rosji, która wykorzystuje rurociągi "Drużba" [bo TAK brzmi oryginalna nazwa tej instalacji] czy ESPO do eksportu ropy, ale już terminale bałtyckie [jak Ust-Ługa] przede wszystkim do eksportu oleju napędowego i benzyn.

W tej sytuacji ważne jest inwestowanie w krajowe źródła energii – także te alternatywne; i jej logistykę.

Na polskich stacjach w końcówce 42. tygodnia 2016 r. mamy już nieznaczne spadki cen detalicznych – ceny podnoszą już tylko w nielicznych lokalizacjach. W porównaniu z notowaniem z 14 października ON jest jednak nadal droższy 3 gr/l, a Pb95 2 gr/l. W wyraźnej tendencji zniżkowej jest już za to autogaz, który kolejny tydzień tanieje 1 gr/l. W porównaniu z notowaniem ze środy 19 października wszystkie paliwa notują już jednak -0,01 gr/l,*.

Zmiany na światowych rynkach surowcowo-walutowych, a zarazem zmiany w hurcie paliwowym polskich rafinerii dają asumpt do przewidywań na najbliższy tydzień dalszych spadków cen na polskich stacjach. O wszystkim zadecyduje dzisiejsze zamkniecie giełdy w Londynie (tzw. ceny ARA) oraz w konsekwencji tego zmiany cenników hurtowych, jakie wprowadzą jutro, 22 października polskie rafinerie - płocka PKN Orlen i gdańska Grupy LOTOS (w soboty zachodzą w nich najistotniejsze zmiany).

Średnie detaliczne ceny paliw 21 października 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,39 zł/l olej napędowy; 4,54 zł/l benzyna 95-oktanowa (Pb98 +35 gr/l) i 1,97 zł/l autogaz*. Paliwo kierowców indywidualnych (benzyna) jest więc dziś o 9 gr/l droższe niż rok temu, ON (tzw. diesel - paliwo transportu publicznego oraz ciężarowego) o 12 gr/l, a autogaz (LPG – paliwo alternatywne do benzyny i gazu) notuje +6 gr/l.

Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,35 zł/l (+6 gr/l od 14 października – to zarazem największe zmiany tego notowania), najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,45 zł/l (+5 gr/l przez ostatnich 7 dni).

Stacje śląskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,48 zł/l (+3 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,64 zł/l (+4 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany tego notowania to świętokrzyskie: +6 gr/l przy średniej 4,53 zł/l.

Województwo podkarpackie to od pewnego czasu najtańszy autogaz: 1,91 zł/l (bez zmian przez ostatnie 7 dni). Najdroższy ponownie zachodniopomorskie: 2,06 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany tego notowania to warmińsko-mazurskie: -3 gr/l przy średniej 1,99 zł/l.

 

Więcej o: ceny, paliwa

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij