Nowy most w Kamienicy Dolnej
Firma budowlana Skanska zakończyła realizację inwestycji o wartości niemal 10,5 mln zł brutto. Obejmowała ona budowę mostu w Kamienicy Dolnej (gmina Brzostek w powiecie dębickim) w ciągu drogi krajowej nr 73 Wiśniówka – Jasło oraz likwidację dwóch niebezpiecznych zakrętów jezdni. Nowy obiekt zastąpił uszkodzony przez powódź, przedwojenny, kamienny most.
Nowy most w Kamienicy Dolnej, Fot. Skanska
Budowa trwała 9 miesięcy i zakończyła się miesiąc przed terminem. Projekt obejmował budowę nowej, 41-metrowej przeprawy przez rzekę Kamienica, rozbiórkę starego uszkodzonego obiektu, rekultywację terenu oraz obustronną regulację brzegów i koryta rzeki przy pomocy gabionów i narzutu kamiennego na łącznej długości 270 m. Inwestorem był rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość: 10,5 mln zł brutto
- Nową przeprawę przez rzekę Kamienica wybudowaliśmy w ciągu drogi krajowej nr 73 Wiśniówka – Jasło, obok przedwojennego obiektu, którego konstrukcję naruszyła wiosenna powódź w 2010 roku – informuje Piotr Subczak, menedżer projektu z firmy Skanska.
Uszkodzony wtedy, kamienny, murowany most został wówczas doraźnie zabezpieczony stalową konstrukcją mostu najazdowego. Takie rozwiązanie pozwoliło na zapewnienie ciągłości ruchu na drodze krajowej. Jednak ze względu stan techniczny mostu ruch po obiekcie odbywał się wahadłowo. Również w czasie realizacji robót ruch odbywał się starym obiektem. Po wybudowaniu nowego obiektu stary most został rozebrany, a teren rekultywowany. Jednoprzęsłowy most w Kamienicy Dolnej o szerokości 13 m zalicza się do najwyższej klasy nośności A (50 ton) wg PN-85/ S-10030.
Dźwig na 500 ton
- Widowiskowo wyglądał montaż konstrukcji naszego obiektu, czyli dwóch tandemów o wadze 55 ton każdy, do którego wykorzystaliśmy dźwig Demag AC 500 o nośności 500 ton – wspomina Remigiusz Grodzicki, kierownik budowy. - Zastosowanie tego typu dźwigu ułatwiło i zdecydowanie przyspieszyło realizację całej inwestycji. Pojedynczy tandem składał się z dwóch scalonych dźwigarów konstrukcji.
Tandemy (wchodzące w skład przęsła) scalane były na wykonanym nasypie korpusu drogi tuż za przyczółkiem, dzięki czemu montaż konstrukcji odbył się bez konieczności wykonania dróg dojazdowych i montażu podpór tymczasowych, które zazwyczaj wykonuje się w tego typu pracach.
- Użyty przez nas dźwig pozwolił na sprawne podanie obu tandemów bezpośrednio na wykonane wcześniej podpory. Łączna waga zamontowanej konstrukcji stalowej wyniosła ponad 119 ton – dodaje Remigiusz Grodzicki.
Maty z biowłókniną
Budowa mostu wraz z dojazdami w nowym miejscu równoznaczna była z przebudową niemal 400 m drogi krajowej. Zlikwidowano dwa niebezpieczne zakręty, na których w ostatnich latach doszło wielu śmiertelnych wypadków, przebudowano przydrożną kapliczkę, itd. Zbocza skarp zostały umocnione przy pomocy mat kokosowych, dzięki którym ich powierzchnia będzie chroniona przed erozją powodowaną przez wiatr, deszcz i śnieg. Maty są materiałem w całości biodegradowalnym, który utrzymuje właściwą wilgotność i tworzy optymalne warunki dla wegetacji trawy.
Skarpy korpusu drogi o powierzchni ponad 4,5 tys. m kw. umocnione zostały matami z biowłókniny z wszytymi nasionami traw. Umożliwiło to szybkie i trwałe umocnienie powierzchni skarp i jednoczesne ich obsianie. Zaletą biowłókniny jest łatwość w zastosowaniu, a przy tym wysoka skuteczność w procesie zazieleniania w stosunku do tradycyjnej metody obsiewu.
Bezpieczna budowa
Projekt został doceniony przez rzeszowski Okręgowy Inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy w dorocznym konkursie „Buduj bezpiecznie”.
- Nasz projekt zajął 3. miejsce. Nagroda ma duże znaczenie dla naszych działań zmierzających do zmiany podejścia wszystkich pracowników do kwestii bezpiecznego wykonywania prac budowlanych i budowania świadomości wzajemnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo w zespole – mówi Remigiusz Grodzicki.