Nowe samoloty Politechniki Rzeszowskiej
RZESZÓW. Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej ma nowy samolot szkoleniowo-treningowy. Na tym nie kończą się lotnicze inwestycje uczelni.
Samolot ZLIN 242L - nowy nabytek Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej, Fot. Marek Kyzioł/PRz
Jednosilnikowy ZLIN 242L przeznaczony będzie do podstawowego i zaawansowanego szkolenia i nauki pilotażu oraz nauki i treningu akrobacji. Można go wykorzystać do holowania szybowców i banerów reklamowych. Dwumiejscowy samolot, wyposażony jest w zestaw przyrządów pilotażowo nawigacyjnych do lotów y widocznością w dzień i w nocy.
- Na samolocie tym szkolić się będą przede wszystkim studenci specjalności pilotaż kierunku lotnictwo i kosmonautyka Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa - mówi Stanisława Duda z Biura Rektora Politechniki Rzeszowskiej.
Zakup samolotu możliwy był dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, a jego koszt to milion złotych.
ZLIN jest dwudziestą maszyną we flocie OKL. W ciągu dwóch ostatnich lat Politechnika Rzeszowska ogłosiła przetargi na kilka samolotów, w tym pięć Liberty XL-2 oraz trzy Piper Seneca, z czego jeden ze specjalnym wyposażeniem laboratoryjnym.
Wkrótce w OKL pojawi się jednosilnikowy Piper Arrow. Przetarg na dostawę samolotu Arrow wygrała firma JB Investments, autoryzowany przedstawiciel firmy Piper w Polsce.
- Piper Arrow to jeden z nielicznych na rynku czteromiejscowych samolotów z chowanym podwoziem i przestawianym śmigłem, który jest dopuszczony do szkolenia pilotów na statkach powietrznych typu complex. Trudno więc o lepszy wybór jeśli chodzi o tego typu szkolenie – mówi Jan Borowski, prezes JB Investments.
Arrow jest samolotem przeznaczonym dla bardziej zaawansowanych pilotów. Chowane podwozie, a do tego przestawialne śmigło i silnik lycoming z wtryskiem paliwa o mocy 200 KM, sprawiają, że jest to samolot szybki, wymagający od pilota większej koncentracji, zachowujący jednocześnie typową dla wszystkich modeli piper przewidywalność zachowania. Samolot może przelecieć bez lądowania do 1600 km przy prędkości przelotowej na poziomie 254 km/h. W wyposażeniu seryjnym model na 2012 rok wyposażony jest w awionikę firmy Garmin.
Model arrow to jedna z bardziej sprawdzonych konstrukcji amerykańskiej firmy Piper, dostępna na rynku od 2003 roku.
Zakup maszyny realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej i był możliwy dzięki współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Samolot zostanie przekazany Politechnice Rzeszowskiej nie później niż do czerwca 2012 roku.
Celem projektu realizowanego właśnie „Rozbudowa i doposażenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza” w Jasionce jest zwiększenie udziału uczelni w tworzeniu konkurencyjnej gospodarki Polski Wschodniej poprzez poprawę jakości kształcenia lotniczego na Politechnice Rzeszowskiej. Wartość projektu to prawie 40 mln zł.
ac
Dane techniczne samolotu ZLIN:
Silnik Textron Lycoming, USA AEIO-360-A1B6,
Maksymalna moc startowa i ciągowa200KM
Maksymalna prędkość231 km/h
Max. prędkość wznoszenia 5,5 m/s
Dopuszczalny współczynnik przeciążenia + 6 g / - 3,5 g
Rozpiętość skrzydeł 9,34 m
Długość6,94 m
Wysokość 2,95 m
Masa własna 730 kg