Pacjenci ocenili lekarzy na Podkarpaciu
Od 5 do 30 listopada 2015 roku NFZ w całej Polsce przeprowadził pilotażową ankietę, w której badał satysfakcję pacjentów korzystających z Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Fot. Pixabay/CC0
Ankiety wypełniło ponad 35 tysięcy osób. Podkarpackie obok lubelskiego i mazowieckiego było tym województwem, w którym pacjenci wypełnili najwięcej ankiet. Ankiety były anonimowe i dobrowolne.
Okazało się, że dla pacjentów najbardziej liczy się profesjonalizm lekarzy i pielęgniarek, czas oczekiwania na wizytę, a także uprzejmość i życzliwość personelu medycznego. Większość respondentów, bo ponad 53 procent, wskazała w ankiecie, że uzyskała świadczenie w dniu zgłoszenia, a co piąty z badanych - z jednodniowym oczekiwaniem.
- Co istotne, w ankiecie pacjenci wskazywali także poziom zadowolenia (w skali od 1 do 5) z udzielanych świadczeń zdrowotnych. Najwyższą ocenę wskazało blisko 40 procent ankietowanych. Na 4 poziom zadowolenia ocenił co czwarty badany (24,69 procent), natomiast na 3 - co piąty uczestnik badania (19,02 procent) - podkreśla Marek Jakubowicz, rzecznik prasowy Podkarpackiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w Rzeszowie.
Z przeprowadzonych ankiet wynika również, że zdecydowana większość pacjentów jest zadowolona ze sposobu przekazywania przez lekarzy informacji o stanie zdrowia blisko 55% ocenia pozytywnie, ponad 2/3 pacjentów potwierdziło, że dostępna jest informacja o prawach pacjenta a 2/3 ankietowych przyznało, że dostępne są informacje o programach profilaktyczny. W zamyśle NFZ jest również nagrodzenie tych placówek medycznych, które zajęły wysokie miejsce – zostały wysoko ocenione przez pacjentów. NFZ analizuje możliwość przeprowadzenia cyklicznych badań monitorujących stan zadowolenia pacjentów z placówek medycznych Podstawowej Opieki Zdrowotnej.