Deklaracja ministrów transportu w sprawie budowy Via Carpathia
Dziś w Warszawie odbyła się konferencja z udziałem ministrów transportu państw, przez które przebiega szlak Via Carpathia. Uczestnicy konferencji podpisali wspólną deklarację woli o budowie tej drogi. "Bardzo się cieszę, że do tego spotkania doszło.
Trasa przebiegu Via Carpathia
W konferencji uczestniczyli przedstawiciele resortów właściwych ds. transportu w państwach zainteresowanych rozwojem Via Carpathia w randze ministra lub wiceministra, marszałkowie Sejmu RP, posłowie do Parlamentu Europejskiego, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Uczestnicy konferencji przekonywali o wysokiej randze szlaku Via Carpathia i konieczności zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie jak również wpisania korytarza do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu przy kolejnej aktualizacji sieci TENT. Poinformowano także o kolejnych działaniach podejmowanych przez poszczególne rządy i samorządy. W ostatnim czasie swoje działania w tym zakresie zintensyfikowały rządy Węgier i Słowacji, zaś w Polsce zapadają konkretne decyzje co do poszczególnych odcinków drogi.
- Od wielu lat wskazywaliśmy, że budowa szlaku Via Carpathia jest możliwa, ale do tego niezbędna jest inicjatywa rządów państw członkowskich. Polski rząd wykazuje taką inicjatywę, czego najlepszym dowodem jest dzisiejsza konferencja i deklaracja woli państw Via Carpathia o budowie tej drogi. To dobra zmiana, o której mówiliśmy i kolejny ważny krok ku budowie szlaku na całej jego długości" - mówi Tomasz Poręba. - W trakcie realizacji jest już odcinek Rzeszów-Lublin, na odcinku Rzeszów-Babica zadeklarowano gotowość do budowy ze środków Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", zaś kilka dni temu rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił dialog techniczny w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie koncepcji programowej drogi ekspresowej S19 na odcinku Kielanówka-Barwinek.
Tomasz Poręba wskazuje, że bardzo ważne jest wzmocnienie współpracy pomiędzy krajami, przez które przebiega Via Carpathia, aby móc skutecznie ubiegać się o środki europejskie. W czasie ostatnich spotkań zarówno z europosłem Tomaszem Porębą jak i ministrem Andrzejem Adamczykiem unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc zadeklarowała przychylność dla tego projektu i wsparcie w rozmowach z komisarz ds. rozwoju regionalnego Coriną Cretu w sprawie przesunięcia Via Carpathia na liście projektów w dokumencie implementacyjnym oraz wskazała możliwe do wykorzystania fundusze, przede wszystkim fundusz spójności i EFSI. "Od wielu lat wskazywaliśmy, że budowa szlaku Via Carpathia jest możliwa, ale do tego niezbędna jest inicjatywa rządów państw członkowskich. Polski rząd wykazuje taką inicjatywę, czego najlepszym dowodem jest dzisiejsza konferencja i deklaracja woli państw Via Carpathia o budowie tej drogi. To dobra zmiana, o której mówiliśmy i kolejny ważny krok ku budowie szlaku na całej jego długości" - przekonuje Tomasz Poręba.
Dzisiejsza konferencja to kontynuacja inicjatywy powziętej w 2006 roku w Łańcucie pod patronatem i w obecności śp. Lecha Kaczyńskiego, prezydenta RP. Podczas międzynarodowej konferencji w Łańcucie ministrowie ds. transportu siedmiu krajów, przez które przebiega szlak, podpisali Deklarację Łańcucką, w której zobowiązali się m.in. do podjęcia wszelkich możliwych działań w celu włączenia ww. szlaku na całej długości (Klaipeda - Kaunas – Białystok – Lublin – Rzeszów – Kosice – Miskolc – Debrecen – Oradea – Logoj - Calafat/Constanta – Sofija/Svilengrad – Thessaloniki) do sieci TEN-T w ramach prowadzonej w UE rewizji wytycznych w tej kwestii.