Podziemne Przejście Turystyczne w Jarosławiu
JAROSŁAW. Choć zostało oddane do użytku zaledwie niespełna dwa tygodnie temu, zainteresowani zwiedzeniem go zapisani są już do marca 2016 r. Mowa o Podziemnym Przejściu Turystycznym w Jarosławiu.
Powstało w ramach projektu pn. „Jarosław – Użgorod: wspólna inicjatywa na rzecz podniesienia atrakcyjności turystycznej historycznych miast partnerskich”, finansowanego z Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007-2013.
Ten projekt realizowało w sumie 2 partnerów. Po stronie polskiej obejmował remont, konserwację i adaptację nieużytkowanych, zabytkowych piwnic pod kamienicami nr 4, nr 5, nr 6 przy jarosławskim Rynku.
Z kolei po stronie ukraińskiej zaplanowano wykonanie prac remontowo-konserwatorskich i adaptację nieużytkowanego zabytkowego zamku XVIII w. Ambar w Użgorodzie (w obwodzie zakarpackim), odtworzenie w nim winnych piwnic i adaptację obiektu na cele społeczne, kulturalne i turystyczne.
- Dzięki temu projektowi Jarosław ma nową, fascynującą atrakcję turystyczną, która daje możliwość pozyskania turystów, zwiększa zainteresowanie tym miastem - podkreśla Waldemar Paluch, burmistrz miasta Jarosławia. - Pokazujemy tutaj nasze tradycje, w głównej mierze kupieckie - jarmarki, średniowieczne ubiory, wnętrza domów - dodaje.
Ta trasa jest multimedialna. - Innowacyjne rozwiązania zastosowane w jarosławskich podziemiach mają z jednej strony przyciągnąć młodzież, z drugiej – pozwalają lepiej zrozumieć przeszłość i w inny sposób spojrzeć na średniowiecze - tłumaczy burmistrz Paluch. – Ten projekt to przysłowiowy strzał w dziesiątkę. Bez multimediów trudno wyobrazić sobie przyszłość turystyki.
Długość Podziemnego Przejścia Turystycznego w Jarosławiu wynosi 187 metrów. Znajduje się tu 11 sal wystawowych prezentujących bogatą historię miasta Jarosławia, m.in. ceramikę, kuchnię mieszczańską z zapleczem kuchennym XVI-XVII w., myślistwo, jarmarki jarosławskie, paleontologię, archeologię Sanu, historię ratowania Starego Miasta w Jarosławiu, makietę Jarosławia. Podróż w czasie zapewnia także efekty świetlne, dźwiękowe, czy zapachowe. Wystawy wzbogacają barwne grafiki.
Jarosław jest jednym z miast w oparciu, o które budowana jest Marka Karpacka Carpathia.
Dorota Zańko