Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Uratowane łemkowskie ikony

Opublikowano: 2015-12-11 09:28:44, przez: admin, w kategorii: Region

SANOK. W Muzeum Historycznym w Sanoku zakończono prace konserwatorskie trzech ikon z XVIII wieku.

Matka Boska Eleusa, Deszno, XVIII w. (przed konserwacją)Matka Boska Eleusa, Deszno, XVIII w. (po konserwacji)Św. Mikołaj z Zawadki, XVIII w. (przed konserwacją)Św. Mikołaj z Zawadki, XVIII w. (po konserwacji)
Matka Boska Eleusa z Myczkowiec, XVIII w. (przed konserwacją)Matka Boska Eleusa z Myczkowiec, XVIII w. (po konserwacji)
Matka Boska Eleusa, Deszno, XVIII w. (przed konserwacją)

Matka Boska Eleusa, Deszno, XVIII w. (przed konserwacją)

 

Zabytki wytypowane do zadania znajdujące się dotychczas w salach magazynowych nie były konserwowane od momentu pozyskania ich w wyniku akcji zabezpieczania zabytków połemkowskich w latach 1947-1949 (po wysiedleniach Łemków) i wpisania w inwentarz, stąd wymagały natychmiastowej interwencji konserwatorskiej.

Są to dwie ikony typu eleusa (na których Matka Boska przytula obejmującego ją Syna) oraz jedna ikona Świętego Mikołaja.

1. Matka Boska Eleusa z Deszna, XVIII w., pierwotnie datowana na XIX w., po wnikliwej analizie konserwatorskiej okazała się ikoną przemalowaną. Pod XIX wieczną warstwą malarską, znajduje się wizerunek Matki Bożej Hodegetrii z XVIII w.

2. Św. Mikołaj z Zawadki, XVIII w., stanowi cenny przykład ikony hagiograficznej jednego z najpopularniejszych świętych zarówno w kościele wschodnim, jak i zachodnim.

3. Matka Boska Eleusa z Myczkowiec, XVIII w., stanowi przykład ikony ołtarzowej, osadzonej w drewnianej, ołtarzowej ramie, rzeźbionej i polichromowanej z trójbocznie zamkniętym przyczółkiem u góry.

Stan zachowania wymienionych ikon był zły, zasięg ubytków warstwy malarskiej wraz z zaprawą sięgał 40% powierzchni. Zwłaszcza w ikonie z Myczkowiec całe lico malowidła pokryte było charakterystyczną dla malarstwa tablicowego siatką spękań spowodowaną cyklicznymi wahaniami temperatury i wilgotności. Ponadto obiekty zagrożone były przez drewnojady z rodziny kołatkowatych, które często atakują drewniane podobrazia.

Prace restauratorskie w sanockim muzeum od wielu lat utrudnia brak dobrze wyposażonej pracowni konserwatorskiej.

- Musimy zlecać konserwacje osobom z zewnątrz, płacąc za wykonane prace niemałe kwoty – pisze Katarzyna Winnicka z Działu Sztuki Cerkiewnej Muzeum Historycznego w Sanoku. - Na bieżąco konserwujemy szereg obiektów – musimy cyklicznie wracać do starych, dawno odnawianych obrazów, a jednocześnie ratować te nie konserwowane i zagrożone destrukcją. Celem i zadaniem planowanych prac jest zachowanie, ochrona i prezentacja materialnego dziedzictwa kulturowego. Dyrekcja i pracownicy naszej placówki wyrażają uznanie dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wspieranie naszych działań. Dzięki nim muzealna ekspozycja wzbogaci się o kilka wartościowych obiektów. Ikony z naszych zbiorów należą do największych i najcenniejszych kolekcji ikon w Polsce i Europie. Są bezcennym świadectwem sztuki sakralnej kościoła wschodniego rozwijającej się w granicach dawnej Rzeczpospolitej – Ojczyzny wielu kultur i narodów. Ich unikalna wartość, bogata ikonografia i naturalne piękno, przyciągają setki turystów z kraju i Europy. Dlatego tak ważne jest by to wielkie dziedzictwo ikony przetrwało kolejne lata, co możliwe jest jedynie przy stałym dozorze i opiece konserwatorskiej.

Przy renowacji dwóch pierwszych ikonach pracowała konserwator dzieł sztuki: mgr Barbara Bandurka, trzecią zlecono pracowni konserwatorskiej „Rearte” s.c. A. Piotrowski z Krakowa.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij