Petycja do marszałka w sprawie kolei na Podkarpaciu
PODKARPACKIE. Centrum Zrównoważonego Transportu rozpoczęło zbieranie podpisów pod petycją do marszałka województwa podkarpackiego dotyczącą uzdrowienia przewozów kolejowych w województwie.
Kluczem do zwiększenia liczby połączeń jest bardziej efektywne wykorzystanie taboru będącego w dyspozycji województwa. W Podkarpackiem jest nowy tabor, zmodernizowano najważniejsze linie kolejowe, pociągi mogą jeździć z dużą prędkością. Jednak regionalnych połączeń kolejowych jest o 1/3 mniej niż 12 lat temu. Niska częstotliwość jest główną przyczyną małej popularności kolei w województwie. CZT zaproponowało plan działań, dzięki ma pozwolić na zwiększenie liczby połączeń kolejowych o 46%, przy równoczesnym spadku nakładów.
Zobacz Raport CZT
- Opracowaliśmy dokładny plan działania, skutkujący radykalnym zwiększeniem częstotliwości. Liczba połączeń zwiększyłaby się o 46% przy spadku dofinansowania w pierwszym roku o 200 tys., a w drugim o 1,4 mln zł – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT i ekspert rynku kolejowego.
Plan CZT polega na zwiększeniu efektywności ekonomicznej przewozów poprzez zmniejszenie ilości zaangażowanego taboru do poziomu niezbędnego przy efektywnym jego wykorzystaniu. Celowość tego działania potwierdza fakt wygenerowania wielomilionowych oszczędności na kosztach przeglądów oraz możliwość realizacji wszystkich połączeń wyłącznie nowym lub zmodernizowanym taborem. Pociągi, które pozostaną w użyciu, powinny być maksymalnie wykorzystane, co zapewniają wahadłowe kursy cykliczne (pociągi jeżdżące w taktach, przez cały dzień). Powyższe zmiany spowodują zwiększenie liczby połączeń bez wzrostu kosztów przeglądów i wynagrodzeń (w ciągu zmiany już opłacony tabor i personel wykonają więcej kursów zamiast stać na bocznicy jak dziś). Dodatkowe połączenia zwiększą jedynie koszty zmienne (paliwa/energii oraz korzystania z linii kolejowych), ale zostaną one pokryte z wpływów z biletów od dodatkowych pasażerów. Doświadczenie pokazuje, że zwiększanie liczby połączeń powoduje jeszcze większy wzrost liczby pasażerów. Przykładowo w ostatnich latach na linii Poznań - Wągrowiec liczba połączeń wzrosła 2-krotnie, a pasażerów aż 3-krotnie.
Na stronie http://www.czt.org.pl/kndk można złożyć swój podpis pod petycją do marszałka, wpływając na jakość przewozów pasażerskich w regionie oraz pobrać materiały zawierające opis proponowanych zmian oraz postulowany na rok 2016/2017 rozkład jazdy wraz z kalkulacjami finansowymi.
CZT podobne wyliczenia przygotowało dla ośmiu województw.