Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Ciarko Sanok liczy na klientów w Iranie

Opublikowano: 2015-11-02 22:20:22, przez: admin, w kategorii: Firmy

SANOK. Szeroka współpraca polskich firm z Iranem, który dotychczas obłożony był międzynarodowymi sankcjami, wkrótce będzie możliwa.

Panorama Teheranu. Fot. Ciarko

Panorama Teheranu. Fot. Ciarko

 

Przedstawiciele sanockiego Ciarko, największego polskiego producenta okapów, uczestniczyli w misji gospodarczej Go Iran. Wnioski płynące z misji są obiecujące: Bliski Wschód jest gotowy na import polskiego AGD, a sanocka firma przewiduje, że obrót w eksporcie okapów na irański rynek w 2016 roku może wzrosnąć – w stosunku do obecnego poziomu - o 70 procent.

Pod koniec września przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, Krajowej Izby Gospodarczej, biznesmeni oraz dziennikarze polecieli do Teheranu, by promować rodzimą gospodarkę i rozwijać dotychczasowe relacje. Udział sanockiej firmy w tym wydarzeniu zaowocował nawiązaniem nowych kontaktów biznesowych i pogłębieniem tych już istniejących.

Szanse i zagrożenia

Obecnie wymiana handlowa Polski z Iranem kształtuje się poniżej poziomu odpowiadającemu potencjałowi obu państw. Przyczyną są sankcje nałożone na Iran przez Unię Europejską, które w znacznej mierze dotykają sektora finansowego, co wpływa na transfer pieniędzy. Ta sytuacja ma ulec zmianie po zniesieniu restrykcyjnych przepisów w połowie stycznia 2016 roku. Według danych Krajowej Izby Gospodarczej, potencjał gospodarczy Iranu to nie tylko PKB, które w 2014 roku wynosiło 402,8 mld dolarów (przy 81 mln mieszkańców), ale również zrównoważony aparat prawny oraz stabilna sytuacja wewnętrzna.

- Irańskie firmy wykazują zainteresowane ofertą polskich przedsiębiorstw i są otwarte na współpracę. Dla Irańczyków polskie produkty są synonimem jakości i solidności – mówi Kamil Machura, Manager ds. Handlu w firmie Ciarko.

Podczas misji gospodarczej polscy przedsiębiorcy zwrócili też uwagę na specyficzne uwarunkowania kulturowe, które przekładają się na relacje biznesowe.

- Persowie handel mają niejako wpisany w kod genetyczny i są twardymi negocjatorami. W odróżnieniu od europejskich przedstawicieli biznesu, szybko starają się też skrócić dystans i nawiązać jak najbliższe relacje – dodaje przedstawiciel Ciarko.

Dobre prognozy

- Z uzyskanych podczas misji gospodarczej informacji wynika, że 35% irańskiego społeczeństwa to dynamicznie rozwijająca się klasa średnia, do której w głównej mierze chcemy kierować naszą ofertę. Liczymy, że okapy Ciarko spotkają się z uznaniem ze względu na ich dobre parametry techniczne, wysoką jakość i wyjątkowy design – dodaje Kamil Machura.

Podczas misji gospodarczej w Teheranie, Ciarko zaprezentowało wszystkie linie swoich produktów.

- Rozmowy z potencjalnymi klientami umożliwiły nam zdefiniowanie potrzeb irańskiego rynku. Z dwiema firmami już prowadzimy zaawansowane negocjacje i jesteśmy przekonani, że uruchomienie kontraktów to kwestia kilku tygodni. Rokujemy, że dzięki nowym umowom, w 2016 roku wartość eksportu do Iranu wzrośnie przynajmniej o 70% – kontynuuje Kamil Machura.

Eksport Ciarko rośnie

Okapy z Sanoka są ekspoertowane m.in. do Niemiec, Holandii, krajów skandynawskich, Mołdawii, Tunezji czy Rosji. W pierwszym półroczu bieżącego roku polski producent odnotował 34-procentowy wzrost sprzedaży w Europie Wschodniej, pomimo trudnej sytuacji polityczno-gospodarczej w tamtym rejonie. Firma szuka nowych możliwości oraz rozbudowuje sieć sprzedaży.


 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij