Jak prowadzić sklep ze zdrową żywnością?
Zyski ze sprzedaży ekologicznej żywności mogą być wysokie, jeżeli będziemy mieli wielu zamożnych klientów. Koszty inwestycyjne nie są wysokie, ale ważni są producenci i dostawcy takich produktów.
Delikatesy Organic Farma Zdrowia w warszawskim CH Arkadia
Zrobienie biznesu na zdrowej żywności nie jest łatwe. Firma musi posiadać ustabilizowaną sieć producentów, a jej zbudowanie trochę trwa. Zyski zależą od usytuowania sklepu, najlepiej stworzyć go w atrakcyjnym miejscu, w tzw. bogatej dzielnicy. Wszystkie zdrowe produkty, np. wyroby mięsne, pieczywo, warzywa w zasadzie są droższe od 50 do nawet 100 proc. od żywności produkowanej masowo. Sprzedaż zdrowej żywności to jedna z najbardziej rozwijających się branż w kraju i na terenie Unii Europejskiej.
Pomocnym rozwiązaniem w branży zdrowej żywności jest franczyza. Jest to sposób na prowadzenie biznesu dla osób, które mają kapitał, ale nie mają pomysłu, ani doświadczenia. Na rynku jest kilka sieci franczyzowych, np.: Organic Farma Zdrowia, Benedyktyni z Tyńca, Żółty Cesarz. Żeby założyć sklep w tego typu sieciach, potrzebna jest m.in. opłata licencyjna wynosząca do 15 tys. zł oraz miesięczna opłata franczyzowa do 5 proc. obrotów.
Wymogi sanitarne i finansowe
Przy takim biznesie trzeba sprostać rosnącym ciągle wymaganiom sanitarnym i wymaganiom klientów. Producenci to z reguły rodzinne mikroprzedsiębiorstwa, pasjonaci, dla których produkcja zdrowej żywności jest kontynuacją rodzinnej tradycji. Wydajność takich firm jest bardzo mała w porównaniu z dużymi producentami. Z tego powodu produkty nabywane od producentów i sprzedawane w sklepie ekologicznym muszą być droższe niż w sklepach masowych.
Dalszy wzrost społecznej świadomości znaczenia dobrego i zdrowego żywienia może się okazać dość silnym impulsem dla rozwoju ekologicznej produkcji i sieci sprzedaży żywności. Klienci są coraz bardziej świadomi zawartości szkodliwej chemii w żywności produkowanej w dużych przetwórniach.
Koszty inwestycyjne i inne wydatki
Sklep ze zdrową żywnością musi mieć odpowiednią atmosferę i wystrój, a towary powinny być odpowiednio wyeksponowane, tak by zachęcić jak najwięcej klientów. Otwarcie takiego sklepu nie jest drogą inwestycją. Na początek może wystarczyć około 30 lub 40 tys. zł. Jeżeli jednak sklep ze zdrową żywnością musimy uruchomić od nowa, jak to zwykle bywa, to wydatek będzie o wiele większy. Na nasz sklep potrzebny jest lokal nie mniejszy niż 60 mkw. Jego remont i przystosowanie do ekohandlu to wydatek rzędu 40 – 50 tys. zł. Jeżeli będziemy prowadzili działalność w wynajętym lokalu to czynsz za wynajem wraz z opłatami za elektryczność, gaz i wodę wynosi szacunkowo 2 tys. zł.
Otwierając sklep z żywnością ekologiczną, podobnie jak każdy inny, należy pamiętać o kasie fiskalnej, która kosztuje od 3, 5 tys. zł do 5 tys. zł. Do posiadania takiego urządzenia zobowiązani są wszyscy sprzedawcy oferujący produkty dla klienta detalicznego. Na kasie muszą być drukowane paragony. Należy się także zaopatrzyć w wagę z drukarką.
Sklep musi posiadać odpowiednie wyposażenie, regały, meble sklepowe i chłodnicze. Koszt od 10 tys. zł do 40 tys. zł.
Do tego dochodzą także koszty wynagrodzenia, dla co najmniej dwóch pracowników. Jest to wydatek łączny rzędu około 5 tys. zł.
Jak na tym zarobić?
Mimo, że produkty ekologiczne są drogie, to zapotrzebowanie na nie stale rośnie, szczególnie na terenach dużych miast, powyżej 100 tys. mieszkańców. Na początku możliwe, że krociowych zysków nie będzie, ale dochody zapewne będą stopniowo rosnąć. Jest to biznes przyszłościowy.
Miesięcznie można zarobić od 5 do 30 tys. zł. Nie jest to duży zysk, a innych dodatkowych dochodów raczej nie ma. Bo w takim sklepie raczej nie praktykuje się prowadzenia innej sprzedaży, np. gazet i czasopism lub punktu lotto.
Założenie sklepu ze zdrową żywnością jest dobrą propozycją dla osób liczących na stałe, chociaż niezbyt wysokie dochody. Sklep z ugruntowaną pozycją może liczyć na wiernych i regularnie robiących zakupy eko-klientów.
Przedsiębiorca zakładając taki biznes powinien pamiętać o sprzedaży zdrowej żywności także za pośrednictwem internetu. W tym przypadku można liczyć na dość spore zyski, wynoszące nieraz tyle samo, co ze sprzedaży tradycyjnej. Jeśli zdecydujemy się na rozszerzenie działalności o e-handel powinniśmy zawrzeć odpowiednie porozumienie z sumienną firmą kurierską, która w miarę szybko dostarczy produkty. Wysyłanie pocztą takich produktów jest nierealne.
Jakie zatowarowanie?
W sklepie z ekologiczną i zdrową żywnością mogą się znaleźć m.in.: wyroby mięsne bez dodatku konserwantów i utrwalaczy. Obok tych produktów, powinny być m.in.: kiełki pszenicy, ekologiczne pieczywa. Do produktów ekologicznych zalicza się m.in. wszelkiego rodzaju produkty bezglutenowe, cukry i słodziki, dżemy, konfitury, owocowe herbaty i kawy zbożowe, nabiał, makarony, mąka, ryż, kasze, miody, oleje i oliwy, owoce suszone, musli, otręby, ryby i przetwory, produkty sojowe, soki, syropy, napoje, produkty wegetariańskie, ziarna, pestki, zioła oraz kosmetyki oczyszczające np. skórę.
Warto pamiętać, że wszystkie artykuły ekologiczne nie mogą być wyprodukowane z jakimikolwiek domieszkami chemicznymi. Branża ta podobnie jak każda inna ma swoje upodobania, modę, bardziej i mniej popularne produkty. Warto o tym wiedzieć, śledzić rynek i odpowiednio reagować.
W tego typu sklepie można zorganizować stoiska z różnymi produktami, jak zioła i soki, np. dla osób borykających się z dolegliwościami zdrowotnymi.
Koszty inwestycyjne i inne wydatki
Remont i przystosowanie lokalu - Od 40 tys. do 50 tys. zł
Czynsz miesięczny - 2 tys. zł
Kasa fiskalna z wagą i drukarką - Od 3, 5 tys. do 5 tys. zł
Zakup wyposażenia - Od 10 tys. zł do 40 tys. zł
Wynagrodzenie - 5 tys. zł
Zatowarowanie (miesięczne) - Od 2 tys. do 5 tys. zł
Źródło: opracowanie własne – na podstawie informacji otrzymanych ze sklepów ze zdrową żywnością
Ile można zarobić miesięcznie - szacunkowo?
Sprzedaż w sklepie tradycyjnym - Od 5 tys. do 30 tys. zł
Sprzedaż internetowa - Od 1 tys. do 10 tys. zł
Źródło: opracowanie własne
Portal Skarbiec.Biz
Andrzej Okrasiński