Dlaczego likwidowane są pociągi na Podkarpaciu?
PODKARPACKIE. Mało pasażerów, konkurencja ze strony busów, za duże koszty dopłat.
Fot. Przewozy Regionalne
Marszałek ogłosił 5 września 2014 r. przetarg na świadczenie kolejowych przewozów pasażerskich w 2015 roku. Jedyna złożona oferta na kwotę 53 400 000 zł, przekraczała aż o 11 mln zł środki przeznaczone na ten cel w budżecie województwa (42 mln zł).
W związku z tym przetarg został unieważniony. Ogłoszony został kolejny, z tym że zawieszono kursy o małym zainteresowaniu i niskiej rentowności oraz skrócono okres na realizację zamówienia do 10 miesięcy.
W ubiegłym tygodniu (piątek, 12 grudnia 2014 roku) w tej sprawie z członkami zarządu województwa spotkali się kolejowi działacze związkowi. W poniedziałek o sprawie mówiono podczas obrad sejmiku województwa. Poruszył ten temat radny Andrzej Nepelski z Lubaczowa (Polskie Stronnictwo Ludowe). W szczegółach sprawę na sesji referował Wojciech Buczak, wicemarszałek odpowiedzialny za transport.
- Zawieszenie kursów dotyczy linii, na których nie ma pasażerów – mówi Wojciech Buczak. - A nie ma, bo trwają tam remonty, pociągi mają za małe prędkości, a rozkłady jazdy pociągów regionalnych i Intercity są nieskorelowane.
Zaoszczędzone dzięki zlikwidowaniu nierentownych linii ma być 8 mln zł, które – jak zapewnił Wojciech Buczak - zostaną wydane na inne pociągi, „w których będą pasażerowie”.
Jak dziś (17 grudnia) poinformował Tomasz Leyko, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego, zarząd województwa będzie starał się wygospodarować pieniądze na sfinansowanie kursów w pozostałych miesiącach roku 2015.
Przyczyny ograniczenia kursów:
- brak wystarczających środków w budżecie województwa, spowodowane głównie znacznym zmniejszeniem tzw. janosikowego
- małe zainteresowanie pasażerów likwidowanymi połączeniami
- w roku 2014 w okresie trzech pierwszych kwartałów pokrycie kosztów uruchomienia pociągów przychodami wynosiło średnio tylko ok. 5%.
- Pozostałe 95% kosztów pokrywane było z rekompensaty z Urzędu Marszałkowskiego.
W Urzędzie Marszałkowskim zapowiadają przeprowadzenie analiz ruchu kolejowego, krzyżującego się z nim ruchu autobusów i busów, tak by stworzyć optymalny rozkład jazdy pociągów regionalnych. Zarząd województwa chce, aby w najbliższym czasie jak najwięcej osób korzystało z transportu kolejowego. W tym celu podjęte zostaną konkretne działania. M.in. cena biletu na połączenie kolejowe nie może przekraczać średniej ceny biletu na połączenie autobusowe na danej trasie. Wojciech Buczak zapowiada rozmowy z samorządami lokalnymi na temat dowozu pasażerów z centrów miast do stacji kolejowych oraz w zakresie budowy parkingów przy stacjach kolejowych.
- Dotyczy to na przykład Łańcuta, gdzie dworzec jest na skraju miasta – wyjaśnia wicemarszałek.
Do tego od 2017 roku koncesje na linie autobusowe mają być udzielane tylko na liniach niekonkurencyjnych w stosunku do linii kolejowych.
Lista zawieszonych linii
- Linia 108 (Jasło – Zagórz). 4 połączenia zawieszono.
W 2014 r. średnia frekwencja 11 osób w pociągu, średnia rentowność ok. 5 %
Zawieszenie połączeń do czasu zakończenia modernizacji linii w perspektywie 2014-2020
- Linia 91 (Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl) 5 połączeń zawieszonych.
W 2014 r. średnia frekwencja ok. 22 osoby na pociąg rentowność 8%.
- Linia 106 (Rzeszów – Jasło) - w 2014 r. średnia frekwencja 10 osób na pociąg rentowność 5%
6 połączeń zawieszonych, 4 połączenia ze zmienionymi godzinami kursowania dostosowane do pasażerów.
Zawieszenie połączeń do czasu zakończenia modernizacji linii w perspektywie 2014-2020.
Linia 68 (Przeworsk – Stalowa Wola Rozwadów) w 2014 r. frekwencja 40-45 osób na pociąg rentowność na poziomie ok. 15%. Zawieszono 6 połączeń.
Linia 101 (Jarosław – Horyniec-Zdrój – Zamość) w 2014 r. średnia frekwencja 20-25 osób na pociąg średnia rentowność 8 %. Zawieszonych zostało 10 połączeń, w a przypadku czterech połączeń zmienione zostały godziny kursowania (dostosowane do pasażerów).
Połączenia weekendowe skierowane szczególnie do studentów oraz uczniów uczęszczających do zamiejscowych szkół wracających do domu i do osób korzystających z usług kuracyjno-zdrowotnych uzdrowiska Horyniec-Zdrój. Przy zmianie rozkłady jazdy w czerwcu 2015 r. będą uruchamiane dodatkowe pociągi do Zamościa w miesiącach letnich.
Dodatkowo w godzinach szczytu zostaną uruchomione połączenia:
- Rzeszów – Łańcut – Przeworsk – 2 pociągi
- Przeworsk – Łańcut – Rzeszów – 2 pociągi
Połączenia będą umożliwiać dojazd pasażerów z Przeworska i Łańcuta do firm zlokalizowanych w Rzeszowie oraz w strefie inwestycyjnej w Rogoźnicy w odpowiednich godzinach ich pracy.
Dodatkowe połączenia linia 71/68
Rzeszów – Tarnobrzeg – 1 pociąg
Tarnobrzeg – Rzeszów – 1 pociąg
Rzeszów – Kolbuszowa – 1 pociąg
Kolbuszowa – Rzeszów – 1 pociąg
Rzeszów – Głogów Młp. (przez Rogoźnicę) – 2 pociągi
Głogów Młp – Rzeszów (przez Rogoźnicę) – 2 pociągi
Połączenia będą umożliwiać dojazd ludzi do pracy w firmach w strefie w Rogoźnicy k. Rzeszowa, Kolbuszowej, Nowej Dęby i Tarnobrzega.
Może też powstać połączenie Rzeszów – Boguchwała od dnia 1 września 2015. Wymaga to jednak uruchomienia dowozów pasażerów od centrum Boguchwały do stacji kolejowej, czym zajęłyby się władze gminy.