Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Polski rynek świeżego drobiu jest wart 5,4 mld zł

Opublikowano: 2014-08-11 21:06:56, przez: admin, w kategorii: Biznes

W okresie od lipca 2013 roku do czerwca 2014 roku rynek świeżego drobiu w Polsce odnotował, w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, 1-procentowy spadek w ujęciu ilościowym 1,6-procentowy spadek w ujęciu wartościowym.

Kury

 

Analizowana kategoria obejmuje świeże mięso drobiowe paczkowane i sprzedawane na wagę. Do kategorii tej zaliczają się również produkty marynowane i przyprawione.

- Zmianie uległa struktura spożycia drobiu w Polsce. Gospodarstwa domowe coraz chętniej decydują się na filety (piersi) z kurczaka (wzrost o 5 proc.) - komentuje Michał Maksymiec, analityk kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK. - Z kolei spożycie udek i skrzydełek spadło odpowiednio o 7 i 6 proc. Z roku na rok coraz chętniej sięgamy też po mięso z kaczki, którego udział w zakupach całej kategorii wynosi obecnie ok. 3 proc.

Największym segmentem rynku świeżego drobiu jest mięso z kurczaka. Udział tego segmentu w całkowitych wydatkach przeznaczonych na całą kategorię wyniósł w analizowanym okresie 78 proc. Drugim największym segmentem jest mięso z indyka z udziałem w całej kategorii na poziomie 13 proc.

W okresie od lipca 2013 roku do czerwca 2014 roku, pojedyncze polskie gospodarstwo zakupiło około 38 kg mięsa z kurczaka, wydając na ten cel niewiele ponad 8 zł za kilogram. Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupów, mięso z kurczaka kupowane było średnio 29 razy w ciągu roku. Na pojedynczy akt zakupowy (pojedynczą wizytę w sklepie) przypadało 1,3 kg produktu.

Świeży drób był najczęściej kupowany w tradycyjnych sklepach małoformatowych, które odpowiadają za około 46 proc. sprzedaży ilościowej całej kategorii w Polsce. Wzrost odnotował natomiast kanał handlu nowoczesnego (hipermarkety, supermarkety i dyskonty). Wśród nich znaczący wzrost zanotowały dyskonty (czyli Biedronka, Lidl, Netto i Aldi). W tym kanale sprzedaży gospodarstwa domowe dokonywały 15,9 proc. zakupów produktów z kategorii świeżego drobiu w ujęciu ilościowym (wzrost o 3 proc. w porównaniu do lat ubiegłych). Z kolei udział hipermarketów i supermarketów utrzymał się na stabilnym poziomie i wyniósł odpowiednio 11 i 22 proc.

- Można spodziewać się, iż wraz z powstawaniem kolejnych sklepów Biedronki i Lidla, udział dyskontów w zakupach kategorii świeżego drobiu będzie nadal zyskiwał na znaczeniu - dodaje Michał Maksymiec. - Z drugiej strony, silne przywiązanie Polaków do tradycyjnych sklepów małoformatowych oraz rozdrobnienie handlu w Polsce, może hamować wzrostu tego kanału sprzedaży.

Więcej o: drób, dyskonty, handel, mięso

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij