Tomasz Poręba pyta o transportowe priorytety Unii Europejskiej
BRUKSELA. We wtorek (22 lipca 2014) w Parlamencie Europejskim odbywało się posiedzenie Komisji ds. Transportu i Turystyki.
Tomasz Poręba, poseł do PE. Fot. Adam Cyło
W czasie spotkania Tomasz Poręba pytał włoskiego ministra transportu Maurizio Lupiego o plany UE w zakresie komunikacji i infrastruktury. Pytał również o możliwość włączenia szlaku Via Carpathia od Kłajpedy po Saloniki do sieci bazowej TEN-T.
Wiceprzewodniczący Komisji Transportu i Turystyki Tomasz Poręba podczas spotkania z przedstawicielem włoskiego rządu zwrócił się z prośbą o przedstawienie opinii w sprawie terminu otwarcia europejskich rynków przewozów pasażerskich. Zdaniem europosła Prawa i Sprawiedliwości może to doprowadzić do upadku polskiego przewoźnika.
- Dlatego chciałbym wiedzieć, czy włoska prezydencja jest za przyspieszeniem czy za opóźnieniem otwarcia rynków kolejowych w zakresie przewozu pasażerów. Czy pan minister jest świadom zagrożeń jakie ten proces za sobą niesie? - pytał europoseł Poręba.
Podczas posiedzenia Tomasz Poręba poruszył także kwestię tzw. unbudlingu, czyli prawnego oddzielenia spółki świadczącej usługi przewoźnicze i zarządcy infrastruktury kolejowej. W Polsce w tej chwili unbudling nie funkcjonuje, dlatego też europoseł Poręba pytał o możliwy termin jego wprowadzenia oraz o okresy przejściowe.
- Powinny być one możliwie długie, gdyż w państwach takich jak Polska wprowadzenie unbudlingu będzie wymagało odpowiedniego przeorganizowania spółek kolejowych - tłumaczył Tomasz Poręba.
Europoseł PiS pytał także o możliwość włączenia szlaku Via Carpathia od Kłajpedy po Saloniki do sieci bazowej TEN-T. Wskazywał, iż jest to kluczowy szlak transportowy dla rozwoju wschodniej flanki Unii Europejskiej.