Życzenia starosty rzeszowskiego Marka Sitarza z okazji Wielkanocy
Życzenia Waldemara Szumnego z okazji Wielkanocy
Adam Dziedzic - kandydat na prezydenta Rzeszowa
Maria Fajger - kandydatka do sejmiku województwa podkarpackiego

Jak starać się 1% podatku dla organizacji?

Opublikowano: 2014-03-14 16:04:31, przez: admin, w kategorii: Biznes

W 2013 roku podatnicy przekazali na rzecz organizacji pożytku publicznego 480 mln złotych. \\n

Jak starać się 1% podatku dla organizacji?

 

Gdyby tę kwotę podzielić przez liczbę Organizacji Pożytku Publicznego uprawnionych do otrzymania 1% podatku, na jedną organizację przypadłoby ok. 65 tys. zł. Tymczasem ponad 4700 z 7300 (czyli 65%) OPP dostaje poniżej 10 tys. zł. Lwią część, z milionowymi kwotami, zgarnia zaledwie 65 organizacji. Ubiegłorocznym rekordzistą, jak co roku, była Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”, która otrzymała prawie ¼ całości przekazanego 1% podatku w Polsce, 117 mln złotych.

Czołówkę w rankingu zajmują organizacje giganty, które od lat pracują na swój wizerunek i nierzadko lokują setki tysięcy, a nawet miliony w kampanie reklamowe. Rekordziści potrafią przeznaczyć na kampanię nawet połowę uzyskanych dochodów z 1%, choć często są to kampanie własne, prowadzone przez fundacje działające przy kanałach telewizyjnych i radiowych, a więc mające dostęp do darmowej emisji swoich spotów. Czy to źle, że trzeci sektor inwestuje w marketing? Wcale nie, przecież wszystkie organizacje chcą działać z pożytkiem dla innych, chcą mieć zabezpieczoną sytuację finansową i chcą się rozwijać. To dlatego walczą o środki na działalność. I tego powinny uczyć się też inne, może mniej doświadczone w efektywnym pozyskiwaniu funduszy, organizacje!

Ponieważ wciąż rośnie liczba podatników wnioskujących o przekazanie 1% podatku, przyjmuje się, że w tym roku na OPP przekażemy aż pół miliarda złotych. Do 7663 wzrosła też liczba OPP ubiegających się o procent podatku za 2013 r. Biorąc pod uwagę to, jak znaczącym źródłem dofinansowania może być 1%, organizacjom, nawet mniejszym, opłaca się zorganizować kampanię informacyjną, by nakłonić jak największą ilość podatników do przekazania swojego procenta podatku.

Życzenia posłanki Ewy Leniart z okazji Wielkanocy
Ryszard Wisz kandydat do Rady Powiatu Rzeszowskiego

Jak można to zrobić?

Podstawowe działania to mobilizacja we własnym środowisku: poprzez rodzinę i znajomych członków organizacji oraz podopiecznych czy beneficjentów. OPP proszą o przekazanie procenta na stronach www, portalach społecznościowych, rozsyłając zachęty mailiowo i pocztą. Częstą praktyką jest udostępnianie darmowych programów do rozliczania PITów z automatycznie uzupełnionym danymi danej organizacji. Są to jednak działania o ograniczonym zasięgu, które nie generują poszerzenia grupy odbiorców. Żeby dotrzeć szerzej i uzyskać przychód z akcji 1% na wysokim poziomie, trzeba zainwestować nie tylko własną pracę, ale i zasoby finansowe. Innymi słowy – zainwestować w kampanię 1%. I tego właśnie nie powinny obawiać się organizacje!

Wcale nie potrzeba dużych środków do sfinansowania kampanii. Posiadanie statusu OPP uprawnia do zniżek na wykupienie powierzchni reklamowej w środkach masowego przekazu czy na nośnikach outdoorowych. Media są bardzo przychylne organizacjom non profit i proponują im ceny znacznie niższe niż dla podmiotów komercyjnych, czasami także bezpłatnie. Również Google w ramach programu Google Grants udostępnia organizacjom pożytku publicznego darmowe reklamy AdWords (http://www.google.pl/grants/). W okresie natężonego ruchu w wyszukiwarce związanego z wypełnianiem PIT i akcją 1%, dla pewności warto niemniej wykupić standardowe pozycjonowanie, żeby nie zaginąć wśród innych, komercyjnych ofert.

Przy planowaniu kampanii dobrze też przemyśleć, kiedy rozpocząć komunikowanie się oraz czy i w jaki sposób ją geotargetować, czyli ograniczać jej zasięg do konkretnych miast czy regionów. Wiadomo, że najwięcej osób wypełnia PITy na ostatni moment, w kwietniu. Największe kwoty z 1 procenta od podatku przekazywane są natomiast w Warszawie (23%), w Katowicach (13%) i Poznaniu (9%).

Życzenia senatora Józefa Jodłowskiego z okazji Wielkiej Nocy
Życzenia od posła Bogdana Rzońcy z okazji Wielkanocy

Skąd wziąć na to pieniądze?

Fundusze na koszty reprezentacji i reklamy organizacja może przeznaczyć ze środków pozagrantowych, o ile nie są one dedykowane. Fundacje i stowarzyszenia wykorzystują więc w tym celu dochody z działalności ekonomicznej, darowizny (jeśli nie zostały one przekazane na inny cel) i same środki uzyskane z 1% podatku. OPP mogą też wziąć pożyczkę na wydatki związane z akcją 1%, np. w instytucjach finansowych dedykowanych organizacjom pozarządowym, które nie tylko przyznają pożyczki, ale też potrafią doradzić, jak najlepiej opracować plan komunikacji, gdzie szukać partnerstw oraz z kim zawrzeć sojusz na czas kampanii.

Czy to się opłaca?

- Wygospodarowanie budżetu na reklamę czy zaciągnięcie w tym celu pożyczki to przyszłościowa inwestycja. W większości przypadków środki wydane na kampanię zwracają się i generują większe przychody z 1% podatku. W poprzednich latach pożyczyliśmy na ten cel ok. 8,5 mln złotych, które wróciły do naszych pożyczkobiorców w kwocie przychodu z akcji wynoszącym łącznie ok. 16 mln złotych! – mówi Dorota Pieńkowska z Funduszu PAFPIO. Taka kampania to też nieoceniony wkład w wypracowanie dobrego wizerunku organizacji. Zwiększenie rozpoznawalności OPP przekłada się na większe szanse na zdobycie sponsorów i donatorów, nawiązanie partnerstw, również w świecie biznesu, a także na wybór organizacji przy rozliczaniu PITu w następnym roku – dodaje Pieńkowska. Nie trzeba inwestować ogromnych kwot, o dobrze ulokowaną reklamę może postarać się nawet średniej wielkości organizacja.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij