Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Jak wdrażać i rozpoznawać innowacje? Opinia profesora Andrzeja Pawlaka

Opublikowano: 2014-02-12 10:26:50, przez: admin, w kategorii: Biznes

RZESZÓW. Pracujący w Stanach Zjednoczonych naukowiec i równocześnie praktyk biznesu Andrzej Pawlak przedstawił metodę, która może pomóc rozwijać się firmom, regionom czy nawet całemu krajowi.

Profesor Andrzej Pawlak na WSIiZ. Fot. Adam Cyło

Profesor Andrzej Pawlak na WSIiZ. Fot. Adam Cyło

 

Profesor Andrzej M. Pawlak wykłada m.in. na Uniwersytecie w Berkeley, pracował dla General Motors i Delphi, ma na koncie liczne wdrożenia i patenty. Podczas konferencji w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie przedstawił swoją koncepcję rozwoju innowacyjności zarówno w skali mikro, jak i makro.

Metoda innowacji celowanej (inaczej inteligentnej, smart innovation), to wyłowienie luk w nauce i patentach.

- Należy znaleźć obszary, w których jest mało lub nie ma rozwiązań, ale musi być to wsparte są istniejącymi obszarami wiedzy i rozwiązań – mówi profesor andrzej Pawlak. - Narzędzia do tego to mapy kompetencji, zasobów, i technologii oraz matryce rozwiązań wraz z kryteriami oceny uzyskanych rozwiązań.

Na przygotowanych przez profesora Pawlaka mapach zaznaczane są wzgórza, doliny oraz woda, którym umownie odpowiadają pewne obszary badanej rzeczywistości.

Zdaniem uczonego, innowacje można podzielić na otwarte i celowane. Otwarte dostępne są szczególnie dla korporacji, które mogą pozwolić sobie na konkursowe wybieranie proponowanych sobie rozwiązań, w trybie określanym jako top down. Pomysłodawcy pracujący dla korporacji zrzekają się na ich rzecz swoich praw.

- Moim zdaniem to typowa eksploatacja – ocenia Andrzej Pawlak. - Rozwiązaniem powinno być patentowanie swoich pomysłów.

Jego zdaniem korporacje nie wiedza co dalej, więc muszą szukać nowego pomysłu. Przykład to dwie inwestycje giganta motoryzacyjnego z Detroit General Motors. Koncern ten kupił za 34 mld dolarów producenta sztucznych satelitów, licząc na implementację kosmicznych rozwiązań do samochodów. Następnie kupił od miliardera Rossa Perrota jego firmę Elektronic Data Systems, wydając na nią 32 mld dolarów. Jednak GM brakowało wiedzy bazowej na temat tego, co zrobić z tymi firmami, jak je rozwijać. Skutkiem tego, przejęte ogromnym nakładem aktywa trzeba było oddać za darmo. A zagrożony bankructwem koncern musiał od rządu Stanów Zjednoczonych pożyczyć 61 mld dolarów, by się ratować.

- Rozpoznanie niszy to pierwsza rzecz, ale jej zamknięcie to druga rzecz. Ja tak zrobiłem z systemem sterowania w samochodzie corvette – mówi ekspert. - Było sześć rozwiązań, ale tylko jedno trzeba było wprowadzić, bo otwierało następne drzwi w rozwoju technologii.

Zamiast metod stosowanych przez korporacje, profesor Pawlak proponuje szukanie innowacji metodą, którą określa jako bottom up. Chodzi o dokładną analizę publikacji naukowych i patentów. Taka analiza jest trudniejsza, ale pozwolić może na dobór konkretnego projektu i technologii przez zlecającego badanie.

Profesor Andrzej Pawlak chce swoje rozwiązania wdrażać w Rzeszowie, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania. Liczy też na wsparcie samorządu województwa, a samo rozwiązanie finansowane byłoby z unijnych środków.

ac

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij