Outdoor - reklama uliczna. I nie tylko
Polskie ulice opanowała reklama outdoorowa. Okazuje się, że właściwie każdy element przestrzeni publicznej można wykorzystać w celach reklamowych.
Przykłąd wykorzystywania mobilu w akcjach politycznych
Reklama outdoorowa to forma reklamy z wykorzystaniem odpowiednich nośników, eksponowana na zewnątrz, w przestrzeni publicznej, na ulicach, przystankach komunikacji miejskiej. Do najpopularniejszych form reklamy zewnętrznej należą billboardy, citylighty, reklama dmuchana, mobil. Jak sobie poradzi w najbliższym czasie? Czy inwestowanie w outdoor może mieć jeszcze przełożenie na zyski firmy?
Masowość i dostęp
Największą wartością tego typu formy promocji jest masowość odbiorców. Nie jest to co prawda reklama precyzyjnie targetowana, ale dzięki swojej obecności w przestrzeni publicznej gwarantuje szeroką grupę odbiorców.
Media elektroniczne, telewizja i prasa poddawane są głębokiemu procesowi fragmentaryzacji. Pojawiają się media tematyczne, młodzi odbiorcy coraz częściej rezygnują z korzystania z mediów tradycyjnych. Wszystko to sprawia, że outdoor pozostaje właściwie ostatnim medium masowym.
- Nie wyklucza to oczywiście targetowania grupy odbiorczej np. ze względu na miejsce zamieszkania. Odpowiedni dobór miejsca wynajmu przestrzeni publicznej umożliwia promowanie np. lokalnego interesu – mówią przedstawiciele firmy
Jednocześnie odbiorcy reklamy outdoorowej – osoby zmotoryzowane, często przemieszczające się (aktywni zawodowi, studenci), to tak naprawdę najcenniejsza, z perspektywy marketingowca grupa.
Ponadto, względnie szybkie zaludnianie się miast, coraz dłuższe podróże komunikacją miejską i indywidualną sprawiają, że odbiorcy mają częstszy i dłuższy kontakt z przekazywaną treścią.
Koszty
Reklama zewnętrzna jest obecnie jedną z najczęściej wykorzystywanych form promocji. Za jej wykorzystaniem przemawiają głównie stosunkowo niskie koszty realizacji, które sprowadzają się właściwie wyłącznie do kosztów projektu, druku i wynajmu przestrzeni. Oczywiście wszystko zależy od miejsca oraz wielkości reklamy. Niemniej jednak, w porównaniu z innymi formami reklamy, ta pozostaje jedną z najtańszych.
Coraz większa kreatywność
Twórcy reklam outdoorowych prześcigają się w pomysłach na zainteresowanie reklamą. Coraz częściej w reklamie zewnętrznej wykorzystywany jest także ambient, reklamy trójwymiarowe. Kampanie realizowane są zwykle na indywidualne zamówienie klienta, skierowane są do nieco bardziej sprecyzowanej grupy docelowej, mają także na celu nie tyle przekazanie informacji o produkcie, co zainteresowanie samą formą przekazu, zaintrygowanie, zaskoczenie.
Outdoor wiecznie żywy?
Specyfika tej formy reklamy gwarantuje bardzo szeroką, masową grupę odbiorców. Umożliwia wykorzystanie niekonwencjonalnych metod przekazu. Jest, co chyba dość ważne, także stosunkowo tanie. Co dalej będzie się działo z outdoorem? Prawdopodobnie nadal będzie tak popularny jak teraz. Jedyną zmianą, która może zrewolucjonizować reklamę zewnętrzną będzie powszechna digitalizacja, czyli pojawiające się reklamy z wykorzystaniem digital signage, LCD, LED, display plazmy, obrazów z projektorów multimedialnych.
kar