Dotacje na przewozy autobusowe na Podkarpaciu w 2025 r. już podzielone
PODKARPACKIE. Wojewoda rozdysponowała środki z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2025 r. Pieniędzy starczyło na dofinansowanie 48 wniosków, na kwotę ponad 50,7 mln zł.
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Nabór wniosków prowadzony był przez wojewodę od 3 do 9 grudnia. Na ich rozpatrzenie miał czas do 23 grudnia. Wyniki naboru można już znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego.
O dofinansowanie mogły starać się samorządy, ale też związki międzygminne, czy powiatowo-gminne. Zawierane umowy będą miały charakter jednoroczny, ale też wieloletni. Rozpiętość kwot dofinansowań jest ogromna. Od „drobnych” 7 291,20 zł (gmina Dukla), aż po 13 274 949 zł (Jarosławski Związek Komunikacyjny).
To zresztą wnioski Związków Powiato-Gminnych otrzymały najwyższe dofinansowania. Oprócz tego jarosławskiego, na duże środki mogą też liczyć Bieszczadzki Związek Komunikacyjny - 10 957 992 zł oraz Związek Gmin PKS Rzeszow - 10 416 524 zł.
Najwyższe dofinansowania dla pojedynczego samorządu, to gminy: Radymno - 1 216 868 zł, Sanok - 1 182 695 zł i Iwierzyce - 1 095 849 zł.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, w 2025 r. nowością w funkcjonowaniu FRPA jest 5 proc. rezerwa, możliwa do uruchomienia w przypadku, gdy kwota środków wynikająca ze złożonych przez organizatorów wniosków o objęcie dopłatą przewozów autobusowych przekroczy limit środków przyznanych dla danego województwa. W takim przypadku wojewoda będzie mógł złożyć wniosek o przekazanie środków z rezerwy. (w takiej sytuacji na Podkarpaciu znalazł się wniosek Związku w Powiecie Jasielskim - wnioskował on o 14 075 757 zł, a w limicie starczyło jedynie na połowę tej kwoty).
O dodatkowe środki będzie można wnioskować począwszy od 1 stycznia 2025 r. Wnioski realizowane będą według kolejności wpływu do dysponenta Funduszu (ministra właściwego do spraw transportu), aż do wyczerpania środków z rezerwy wynoszącej 50 mln zł.
W przypadku wyczerpania się środków z rezerwy dysponent Funduszu będzie mógł polecić wojewodom przeprowadzenie analizy zaangażowania środków przewidzianych na województwo, na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Pozwoli to na ustalenie kwoty niezaangażowanych środków w poszczególnych województwach oraz ich podział pomiędzy województwa, w których zabrakło środków, proporcjonalnie do zgłoszonego zapotrzebowania. Następnie dysponent Funduszu niezwłocznie przekaże wojewodom informację o kwocie dodatkowych środków na dofinansowanie linii komunikacyjnych.