Polskie firmy teraz inwestują w Rumunii
Najdynamiczniej inwestycje zagraniczne polskich przedsiębiorców rosną w Rumunii. Na rynku tego kraju zainwestowało wiele małych i średnich firm. Ze względu na jego specyfikę.
Fot. pixabay/CC0
Wartość netto polskich inwestycji bezpośrednich za granicą wzrosła w 2023 r. do 46 mld euro. Najwięcej trafiło jednak do Luksemburga - 6 mld euro, to o 11,7% więcej r/r, prawdopodobnie ktoś zmieniał jurysdykcję podatkową, prawdopodobnie nie przemieszczając samą działalność.
Na drugim miejscu w spośród krajów, które cieszą się zainteresowaniem polskich inwestorów bezpośrednich były Czechy, gdzie zaangażowane zostało 4,2 mld euro, to o 3,8% więcej r/r. Na trzecim miejscu jest natomiast Rumunia, która przyciągnęła z Polski 2,2 mld euro, czyli 66% więcej r/r. Jeżeli więc potraktować, że wysokie dane finansowe dotyczące inwestycji w Luksemburgu są zdarzeniem dość wyjątkowym, to ulubionymi krajami naszych przedsiębiorców są Czechy i Rumunia.
- Dlaczego polscy przedsiębiorcy podbijają rynek rumuński? Ponieważ widzą w nim bardzo dużo analogii do tego, co przed kilku laty działo się w Polsce - mówi w rozmowie z MarketNews24 Damian Góral CEO Sales Agency sp. z o.o. – Podobnie rośnie zapotrzebowanie na nowe technologie i usługi związane z wdrożeniami tych technologii. Bo jeżeli kraj rozwija się bardzo szybko, rośnie jego PKB, to pojawia się potrzeba zaspokojenia popytu na usługi i technologie.
Tam inwestuje Żabka, grupa Maspex, czy producent soku Kubuś. Robią to także małe i średnie przedsiębiorstwa z Polski, pojawiające się z takimi technologiami, jak fintech, blockchain, jak robotyzacja i automatyzacja procesów oraz sprzedaży.
Sam rynek zarządzania sprzedażą wart jest w Rumunii 46 mln USD i ma wzrosnąć do 77 mln USD do 2029 r.
- Dla polskich i europejskich przedsiębiorców chcących się szybko rozwijać zaspakajając potrzeby lokalne Rumunia stała się nową „ziemią obiecaną” – komentuje D.Góral z Sales Agency.
Sales Agency sp. z o.o. to start-up założony przez Damiana Górala, zajmujący się automatyzacją procesów biznesowych, outsourcingiem sprzedaży i wdrożeniami CRM. Fundamentem automatyzacji sprzedaży jest dzisiaj system, który do tego został stworzony, czyli właśnie CRM (system zarządzania relacjami z klientami).
Dla porównania: wartość netto zagranicznych inwestycji bezpośrednich w Polsce wzrosła w 2023 r. do 314 mld euro, jak wynika z opublikowanych w grudniu 2024 r. danych Eurostatu. Prym wiodą Holendrzy i Niemcy. Wysoko w zestawieniu są jeszcze: Luksemburg, Francja oraz Wielka Brytania.