Będzie kolejne podejście do zamówienia koncepcji wykorzystania wodoru w Krośnieńskim Klastrze Energii?
KROSNO. Pierwszy przetarg Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego został właśnie unieważniony.
Zamawiana koncepcja ma m.in. wskazać wszystkie plusy i minusy wykorzystania wodoru przez KHK na cele transportu publicznego.
Koszt opracowania koncepcji oszacowano na 94 710 zł. Do przetargu stanęło aż dziesięciu wykonawców, ale cena najtańszej oferty, Xoog Klastry Energii Prosta z Warszawy, wynosiła 191 880 zł. Dalej było jeszcze gorzej, a najdroższa oferta wyceniona była aż na 1 056 766 zł (Envitest ze Skórzewa). Przetarg więc unieważniono.
Jak w swoim zamówieniu wskazywała KHK - „Zmierzając w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej i rozwoju gospodarki niskoemisyjnej, przy jednoczesnym braku odpowiednio rozwiniętych sposobów magazynowania energii na dużą skalę, rozwiązania wodorowe wydają się być korzystną alternatywą i pożądanym kierunkiem rozwoju dla energochłonnych sektorów gospodarki takich jak np. komunikacja miejska. Zastosowanie wodoru ma pozwolić na zagospodarowanie i wykorzystanie energii wytworzonej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w czasie jej okresowych niedoborów”.
Zamawiana koncepcja miała się składać z dwóch części: analizy możliwości wykorzystania produkcji wodoru jako elementu optymalizacji systemu energetycznego klastra oraz opracowania koncepcji optymalizacji produkcji wodoru i energii elektrycznej na cele transportu publicznego.
Przypomnijmy, docelowo powstać mają „dwa oddzielne dokumenty strategiczne dla każdego z zadań, oceniające przydatność działań zgodnych z Polską Strategią Wodorową w lokalnej strukturze i uwarunkowaniach panujących w krośnieńskiej społeczności energetycznej”.
Zakres pierwszej części zamówienia obejmować ma „wykonanie analizy umożliwiającej podjęcie odpowiednich działań w kierunku rozwoju energetyki wodorowej w obszarze Krośnieńskiego Klastra Energii. Analiza powinna zawierać informacje o jednostkach wytwarzania i magazynowania wodoru, instalacjach tankowania wodorem pojazdów, wodorowych układach prądotwórczych, przegląd możliwości produkcyjnych nowych technologii, określenie zakresu robót budowlano - inżynieryjnych, uwarunkowania środowiskowe, analizę ekonomiczną wraz z wyliczeniami wskaźników opłacalności”.
W przypadku drugiej części chodzi m.in. o analizę porównawczą, „której wynikiem będzie wybór najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym rozwiązania pomiędzy wykorzystaniem w komunikacji miejskiej autobusów zasilanych wodorem a pojazdów zasilanych energią elektryczną”.
Dokument ma wskazać więc, „który ze sposobów wykorzystania potencjału planowanej farmy fotowoltaicznej w otoczeniu przyszłej bazy Miejskiej Komunikacji Samochodowej i innych instalacji prądotwórczych Krośnieńskiego Klastra Energii, jest bardziej opłacalny dla zasilania autobusów komunikacji miejskiej”.