Nowy rozkład jazdy pociągów w sezonie 2013/2014
PODKARPACKIE, KRAJ. Nowoczesne wagony na trasie Przemyśl-Szczecin to jedna z pozytywnych zmian.
Fot. PKP Intercity/Alstom
15 grudnia 2013 r. zmieniają się rozkłady jazdy kolei w całej Europie. PKP Intercity zaoferuje swoim pasażerom 366 pociągów, w tym 40 międzynarodowych. Zwiększy się liczba składów w standardzie Express InterCity, a oferta „Bilet Relacyjny” obejmie dodatkowe trasy.
W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity zaoferuje 326 pociągów w komunikacji krajowej. Liczba składów w standardzie Express InterCity (EIC) wzrośnie z 49 do 63. Na torach pojawią się również dodatkowe połączenia kategorii Twoje Linie Kolejowe (TLK).
Na linii Przemyśl - Kraków - Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin pojawi się 14 składów wyłącznie ze zmodernizowanych wagonów. Dostępnych będzie też więcej wagonów przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz restauracyjnych.
Modernizacja infrastruktury wpłynie również na ruch pociągów. Wydłużony czas jazdy dotyczy m.in. pociągów na linii Przemyśl – Kraków – Katowice. Zakończenie wielu prac planowane jest na 2015 r.
Siatka połączeń PKP Intercity w sezonie 2013/2014
Warszawa - Gdynia
skrócenie czasu przejazdu najszybszych pociągów do 4:28 (przez Bydgoszcz) w stosunku do aktualnego RJ;
przywrócenie kursowania pociągów o najwyższym standardzie - EIC Kaszub, EIC Neptun,
EIC Artus i EIC Norwid – specjalna oferta Bilet Relacyjny!
TLK Czartoryski Lublin - Bydgoszcz kursuje w wydłużonej rel. do Gdyni (obecnie do Bydgoszczy);
TLK Wieniawski Rzeszów - Gdynia - Rzeszów zastąpiony na odc. Lublin - Gdynia - Lublin przez TLK Czartoryski, a na odc. Bydgoszcz - Rzeszów - Bydgoszcz przez TLK San;
zmiana postojów pociągów TLK dla Nowego Dworu Mazowieckiego – stacja Modlin (dzielnica Nowego Dworu Mazowieckiego).
Warszawa - Olsztyn
skrócenie czasu przejazdu najszybszych pociągów do 3:00 - 20 minut w stosunku do aktualnego RJ;
wprowadzenie połączenia o najwyższym standardzie - zmiana kategorii pociągu EIC Warmia;
specjalna oferta Bilet Relacyjny!
wykorzystanie parametrów zmodernizowanej infrastruktury linii E65 - pociągi TLK Mazury i EIC Warmia kursują z Vmax=150 km/h.
Warszawa - Białystok - Šeštokai
modernizacja linii Warszawa - Białystok - wydłużenie czasu przejazdu pociągów o ok. 17 minut w stosunku do aktualnego RJ;
zwiększenie liczby połączeń z 8 do 9 par;
TLK "Hańcza" na odcinku Suwałki - Šeštokai kursuje w skróconej relacji z/do Suwałk ze względu na modernizację Rail Baltica po stronie litewskiej (kontynuacja);
połączenie z Katowicami zapewni nowy pociąg TLK Zamenhof, zastępując TLK Skarbek kursujący dotychczas do Katowic i Rybnika.
Warszawa - Terespol
TLK Kraszewski będzie kursował w wydłużonej relacji do/z Terespola (dotychczas do/z Białej Podlaskiej);
obsługę wszystkich pociągów dla tej trasy zapewnią składy wagonowe;
TLK Aleksandria będzie kursował w soboty i niedziele (dotychczas tylko w niedziele) w relacji Terespol - Warszawa (dotychczas do Krakowa);
z uwagi na niską frekwencję ograniczenie terminów kursowania pociągów TLK Podlasie
(w kierunku Warszawy) oraz TLK Kraszewski (w obu kierunkach) - nie będą kursowały w soboty.
Warszawa - Lublin - Dorohusk
skrócenie czasu przejazdu najszybszych pociągów do 2:13 (7 minut w stosunku do aktualnego RJ);
zwiększenie liczby połączeń z 8 do 9 par;
na odcinku Warszawa - Lublin pociągi kursować będą zasadniczo co 2 h;
na odcinku Warszawa - Dęblin w godz.14:50-20:50 pociągi będą kursować co 1 h;
na wniosek podróżnych ostatni pociąg z Warszawy do Lublina odjedzie o 20:55 (1h później niż teraz), a pierwszy przyjedzie do Warszawy o 6:45 (45' wcześniej niż obecnie);
nowe nocne połączenie TLK Karkonosze rel. Lublin - Warszawa - Wrocław - Lublin (na odcinku Lublin - Warszawa - Lublin zastąpi poc. TLK Łokietek);
dotychczas kursujący pociąg TLK Wieniawski w rel. Gdynia - Rzeszów – Gdynia pojedzie w nowej rel. Lublin - Warszawa - Częstochowa – Lublin;
nowe rel. TLK Czartoryski Gdynia - Lublin - Gdynia i TLK San rel. Bydgoszcz - Przemyśl – Bydgoszcz;
zwiększenie liczby połączeń pomiędzy Lublinem a Bydgoszczą z 4 do 5 par pociągów;
zwiększenie liczby połączeń pomiędzy Lublinem a Przemyślem z 1 do 2 par pociągów;
TLK Gałczyński będzie kursował z prędkością Vmax=150 km/h bez postojów w Pilawie
i Nałęczowie;
skrócenie czasu przejazdu pociągu TLK Kiev - Express.
Warszawa / Lublin - Radom - Kielce - Kraków
kontynuacja prac modernizacyjnych na linii nr 8 przez PKP PLK S.A.;
ograniczenie liczby połączeń w porze dziennej w relacji Warszawa - Kielce z 5 do 4 par;
z uwagi na skierowanie poc. TLK Monciak - Krupówki przez Kielce łączna liczba połączeń
w relacji Warszawa - Kielce nie ulegnie zmianie; między 11:50 a 19:50 pociągi kursować będą co 4 h tj. z odjazdem z Warszawy Centralnej o godz. 11:50, 15:50, 19:50;
planowane przywrócenie pełnego taktu połączeń w relacji Warszawa - Kielce co 2h, po zakończeniu prac modernizacyjnych infrastruktury;
przesunięcie odjazdu pociągu TLK Sienkiewicz + 60 minut w celu zapewnienia dogodniejszych skomunkowań w Warszawie;
pociąg TLK Nida dotychczas w rel. Warszawa - CMK - Kielce - Kraków (w niedziele jako TLK Aleksandria z Terespola) kursować będzie w relacji Warszawa - Kielce przez Dęblin, Radom, Skarżysko Kamienną;
pociąg TLK San kursujący obecnie w rel. Warszawa - Skarżysko Kamienna - Kielce zostanie zastąpiony przez TLK Nida;
ze względu na brak zainteresowania zawieszenie postojów na stacji Szydłowiec;
TLK Monciak – Krupówki rel. Gdynia Gł. - Zakopane/Przemyśl będzie kursował przez Kielce
z wyłączaniem grupy do Przemyśla w Skarżysku Kamiennej (dotychczas kursował przez Koluszki, Częstochowę) - zwiększenie liczby połączeń między Trójmiastem a Radomiem i Kielcami z 1 do
2 par pociągów oraz z Radomia i Kielc do Zakopanego z 1 do 2 par pociągów;
utrzymanie 2 par połączeń w relacji Lublin - Kraków ( TLK Jagiełło, Jadwiga) oraz 1 pary w relacji Lublin - Radom - Katowice - Wrocław (TLK Sztygar).
Skarżysko Kamienna / Rzeszów - Stalowa Wola Rozwadów - Lublin / Przemyśl / Zamość
TLK Hetman dotychczas w rel. Zamość - Kraków - Zamość kursować będzie w wydłużonej relacji do/z Poznania. Dzięki temu możliwość bezpośredniego dotarcia z Zamościa do Katowic, Opola, Wrocławia i Poznania;
TLK Wieniawski Gdynia - Rzeszów - Gdynia zastąpi TLK San kursujący w rel. Bydgoszcz - Przemyśl - Bydgoszcz p. Lublin, Kolbuszową, Rzeszów;
zwiększenie liczby połączeń między Lublinem a Przemyślem z 1 do 2 par.
Warszawa – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) - Kraków
intensywne prace modernizacyjne na linii CMK w celu podwyższenia prędkości w RJ 2014/5;
pociągi kursowały będą zasadniczo co 2h;
czas przejazdu najszybszego pociągu 2:51;
11 par połączeń regularnych;
Dodatkowe połączenia kategorii EIC - Lajkonik w relacji Warszawa - Kraków, Norwid w relacji Gdynia - Kraków oraz Warmia w relacji Olsztyn - Kraków/ Zakopane;
w okresie zimowych szczytów przewozowych zaplanowano 6 par pociągów w porze dziennej
w relacji Warszawa – Zakopane.
Warszawa - CMK - Katowice - Bohumin
Warszawa - CMK - Katowice - Bielsko-Biała
Warszawa - CMK - Rybnik
intensywne prace modernizacyjne na linii CMK Centralna Magistrala Kolejowa w celu podwyższenia prędkości w RJ 2014/5;
utrzymanie oferty na poziomie 8 par połączeń regularnych do Katowic;
pociągi kursowały będą zasadniczo co 2h;
czas przejazdu najszybszego pociągu do Katowic 2:59 (bez zmian w stosunku do aktualnego RJ);
połączenie w relacji Białystok - Katowice - Białystok zapewni nowy pociąg TLK Zamenhof;
pociąg TLK "Skarbek" kursujący obecnie w relacji Białystok - Rybnik - Białystok (przez Częstochowę) kursować będzie w rel. Warszawa - Racibórz - Warszawa przez CMK;
zmiana kategorii oraz trasy sezonowego pociągu Wisła z EIC na TLK - poc. będzie kursował przez Częstochowę, Katowice z pominięciem Bielska-Białej;
wycofanie pociągu EIC Praha rel. Warszawa – Praha. Połączenia dzienne do/z Pragi będą zapewnione na bazie skomunikowań w Ostravie na pociągi kolei czeskich kursujące do/z Pragi,
z funkcjonującymi nadal 3 parami pociągów EIC Polonia, Varsovia i Sobieski;
zwiększenie z 1 do 2 popołudniowych połączeń do Bielska Białej; EIC Górnik do Wrocławia będzie prowadził grupę wagonów do Bielska-Białej;
Warszawa / Łódź – Piotrków Trybunalski – Częstochowa / Tomaszów Maz. - Katowice / Kraków
zwiększenie z 5 do 7 par regularnych połączeń w porze dziennej w relacji Warszawa - Częstochowa, dodatkowo w niedzielę 8 par;
pociągi będą kursować zasadniczo co 2 h;
nowy niedzielny pociąg TLK Oleńka rel. Warszawa - Częstochowa – Warszawa;
poranny TLK Skarbek do Rybnika zastąpiony przez TLK Karlik do Katowic oraz dodatkowo sezonowo TLK Wisła w wydłużonej relacji do Wisły;
nowe połączenie z Częstochowy do Wisły na bazie sezonowego pociągu TLK Wisła;
nowy połączenie TLK Kmicic do Katowic do przez Częstochowę;
nowe połączenie - TLK Stanisław Wysocki w relacji Częstochowa - Lublin - Częstochowa przez Warszawę;
w związku z pracami modernizacyjnymi infrastruktury prowadzonymi w godzinach nocnych, pociąg TLK Karkonosze skierowano na trasę Warszawa - Jelenia Góra przez Łódź, Ostrów Wlkp. (dotychczas przez Koluszki, Częstochowę),a pociąg TLK Monciak - Krupówki rel. Gdynia - Zakopane kursował będzie przez Kielce (dotychczas przez Częstochowę).
Warszawa - Skierniewice - Łódź
w związku z intensywnymi pracami modernizacyjnymi infrastruktury, oferta połączeń zostanie utrzymana na dotychczasowym poziomie;
ze względu na wysokie zapotrzebowanie na przewozy na linii łódzkiej (przy konieczności ograniczenia liczby połączeń), pociąg TLK Łodzianin w kierunku Warszawy do 8 marca będzie dodatkowo zatrzymywał się na stacjach Koluszki, Skierniewice, Żyrardów, tak jak pozostałe pociągi TLK.
Warszawa - Poznań - Frankfurt / Zielona Góra/ Szczecin
czas przejazdu najszybszych połączeń do Poznania będzie wynosił nadal ok. 2:30;
od marca 2014 roku wdrożony zostanie system skomunikowań na stacji Poznań Główny, zapewniający między innymi dogodne połączenia przesiadkowe między wszystkimi pociągami z/do Trójmiasta, Bydgoszczy, Inowrocławia, do/z Berlina, Wrocławia, Szczecina i Warszawy;
nowe połączenie o najwyższym standardzie w relacji Warszawa - Zielona Góra - EIC Lech;
EIC Lech pokona trasę do Zielonej Góry w rekordowym czasie 3:59 tj. 48 minut szybciej niż obecnie kursujące tam pociągi;
16 par połączeń regularnych na odcinku Warszawa - Poznań; 15 w porze dziennej, 1 w porze nocnej;
nowy pociąg EIC Słowacki w relacji Warszawa - Poznań – Warszawa;
pociągi kursować będą z Warszawy w godz. 5:55-18:55 co godzinę (oprócz 11:55) oraz dodatkowo o 5:15 i 16:30;
pociąg EN Jan Kiepura do Amsterdamu na odcinku Warszawa - Berlin - Warszawa kursował będzie w połączeniu z EIC Berlin - Warszawa – Express;
wycofanie z oferty poc. TLK Lubuszanin rel. Warszawa - Zielona Góra / Gorzów Wielkopolski – Warszawa - uruchomienie nowego szybkiego połączenia EIC Lech do/z Zielonej Góry; połączenie do Gorzowa Wielkopolskiego zapewni grupa wagonów kursująca w nocnym pociągu TLK Szczecinianin;
Pociąg TLK Zielonogórzanin będzie odjeżdżał z Zielonej Góry 60 minut później;
połączenia do Szczecina zapewnią nadal 2 pary pociągów EIC oraz 3 pary pociągów TLK, pociąg EIC Bolesław Prus będzie odjeżdżał ze Szczecina 60 minut wcześniej; najszybszy pociąg EIC pokona trasę do Szczecina w czasie 5:13, przy obecnych 5:25.
Warszawa - Toruń / Inowrocław - Bydgoszcz - Piła
zwiększenie z 6 do 7 par połączeń TLK w relacji Warszawa - Bydgoszcz przez Włocławek, Toruń;
pociągi będą kursować w porze dziennej zasadniczo co 2h;
3 pary połączeń z Bydgoszczy do Warszawy i Trójmiasta o najwyższym standardzie - EIC Kaszub, EIC Artus, EIC Neptun;
specjalna oferta Bilet Relacyjny!
nowy pociąg TLK Bydgoszczanin w relacji Warszawa - Bydgoszcz - Warszawa przez Włocławek, Toruń;
pociąg TLK Czartoryski będzie kursował w wydłużonej relacji do/z Gdyni, w okresie wakacji prowadził będzie grupę do/z Kołobrzegu;
zwiększenie z 4 do 5 par połączeń w relacji Bydgoszcz - Lublin – nowy pociąg TLK Kopernik kursował będzie do/z Lublina przez Warszawę;
pociąg TLK Wieniawski zastąpi TLK San w rel. Bydgoszcz - Przemyśl - Bydgoszcz, zwiększenie liczby połączeń z Bydgoszczy do Przemyśla z 1 do 2 par pociągów;
wakacyjny TLK Parsęta (do/z Kołobrzegu) będzie kursował z/do Warszawy zamiast z/do Łodzi.
Szczecin / Kołobrzeg - Koszalin - Trójmiasto
podobnie jak w aktualnym rozkładzie jazdy, połączenia Szczecina z Trójmiastem zapewnią 4 pary pociągów TLK realizowane w porze dziennej.
Poznań - Inowrocław – Olsztyn
Poznań - Inowrocław – Bydgoszcz - Trójmiasto
3 pary połączeń z Bydgoszczy do Trójmiasta o najwyższym standardzie - EIC Kaszub, EIC Artus, EIC Neptun;
specjalna oferta Bilet Relacyjny!
pociąg TLK Czartoryski będzie kursował w wydłużonej relacji do/z Gdyni, zastępując
TLK Wieniawski;
pociąg TLK Bachus będzie kursował w relacji Gdynia - Zielona Góra z grupą wagonów relacji Gdynia –Wrocław, dzięki czemu zapewni kolejne (trzecie) bezpośrednie połączenie Trójmiasta z Wrocławiem;
od marca 2014 roku wdrożony zostanie system skomunikowań na stacji Poznań Główny, zapewniający między innymi dogodne połączenia przesiadkowe między wszystkimi pociągami z/do Trójmiasta, Bydgoszczy, Inowrocławia, do/z Berlina, Wrocławia, Szczecina i Warszawy;
najszybsze połączenie w relacji Poznań Gł - Gdańsk Gł. będzie realizowane w czasie 3:06 przy 3:17 w aktualnym rozkładzie jazdy.
Przemyśl – Kraków
Zamość – Kraków
wprowadzenie po rocznej przerwie wynikającej z modernizacji linii, pociągów kursujących poza Kraków tj. z Przemyśla i Zamościa w kierunku Katowic, Opola, Wrocławia, Zielonej Góry, Poznania i Szczecina;
na odcinku Rzeszów - Wrocław - Rzeszów kursować będą 4 pary bezpośrednich połączeń
(w tym 3 pary z Przemyśla);
uruchomienie 3 pociągów kategorii TLK zestawionych z wagonów o najwyższym standardzie; TLK Kossak rel. Przemyśl – Szczecin- Przemyśl, rel. TLK Józef Chełmoński rel. Przemyśl - Kraków oraz TLK Lubomirski rel. Kraków – Przemyśl.
Wagony pochodzą z projektu modernizacji 68 wagonów dla trasy Przemyśl – Szczecin;
bezpośredni pociąg TLK Kossak w relacji Przemyśl - Rzeszów - Kraków - Katowice - Opole - Wrocław - Poznań - Szczecin – Przemyśl;
pociąg TLK Hetman w bezpośredniej relacji Zamość - Poznań - Zamość przez Kraków, Katowice, Opole, Wrocław (obecnie do/z Krakowa);
nocny pociąg TLK Uznam (rel. Kraków – Świnoujście) prowadził będzie grupę wagonów w rel. Przemyśl - Wrocław – Przemyśl.
Kraków - Katowice - Opole - Wrocław
wprowadzenie po rocznej przerwie wynikającej z modernizacji linii Przemyśl - Kraków, pociągów kursujących poza Kraków tj. z Przemyśla i Zamościa w kierunku Katowic, Opola, Wrocławia, Zielonej Góry, Poznania i Szczecina;
na odcinku Wrocław - Rzeszów - Wrocław funkcjonować będą 4 pary bezpośrednich połączeń
(w tym 3 pary z Przemyśla);
uruchomienie 4 połączeń kategorii TLK zestawionych z wagonów o najwyższym standardzie: TLK Morcinek rel. Katowice - Wrocław Gł. - Katowice, TLK Dolnoślązak i TLK Wyspiański rel. Kraków Gł. - Wrocław Gł. - Kraków Gł. oraz TLK Kossak rel. Przemyśl Gł. - Szczecin Gł. - Przemyśl Gł.
Wagony pochodzą z projektu modernizacji 68 wagonów dla trasy Przemyśl – Szczecin;
skrócenie czasu przejazdu najszybszych pociągów na odcinku Katowice - Wrocław Gł z 3:11 do 2:25;
pociąg TLK Pogórze na odc. Kraków - Mysłowice - Kraków będzie kursował z pominięciem Krzeszowic, Trzebini i Jaworzno Szczakową.
Wrocław - Poznań - Szczecin
zwiększenie liczby połączeń na odcinku Wrocław Gł. - Poznań Gł. z 8 do 11 par, pociągi będą kursować w porze dziennej zasadniczo co 2 h;
uruchomienie 3 połączeń kategorii TLK zestawionych z wagonów o najwyższym standardzie: TLK Barnim rel. Poznań - Szczecin - Wrocław, TLK Szkuner rel. Wrocław - Szczecin - Wrocław, TLK Kossak rel. Przemyśl - Szczecin - Przemyśl;
Wagony pochodzą z projektu modernizacji 68 wagonów dla trasy Przemyśl – Szczecin;
zwiększenie z 2 do 3 par bezpośrednich pociągów TLK w porze dziennej z Wrocławia do Trójmiasta – dodatkowy pociąg TLK Bachus;
nowe bezpośrednie połączenie z Przemyśla i Rzeszowa - TLK Kossak;
nowe bezpośrednie połączenie z Zamościa i Rzeszowa do Wrocławia i Poznania - TLK Hetman;
zwiększenie liczby połączeń na odcinku Poznań Gł. - Szczecin Gł. z 10 do 11 par, pociągi będą kursować w porze dziennej zasadniczo co 2 h.;
dodatkowe połączenie dzienne na odcinku Poznań Gł. - Szczecin Gł. - Poznań Gł. - TLK Orkan;
od marca 2014 roku wdrożony zostanie system skomunikowań na stacji Poznań Główny, zapewniający między innymi dogodne połączenia przesiadkowe między wszystkimi pociągami z/do Trójmiasta, Bydgoszczy, Inowrocławia, do/z Berlina, Wrocławia, Szczecina i Warszawy.
Warszawa - Wrocław
skrócenie czasu przejazdu najszybszych połączeń (przez Poznań) do 4:57 przy czasie 5:11 w aktualnym rozkładzie jazdy;
TLK Karkonosze Warszawa - Jelenia Góra będzie kursował przez Ostrów Wielkopolski, a nie jak dotychczas przez Katowice. Dodatkowo będzie prowadził grupę wagonów rel. Lublin - Wrocław – Lublin;
pociąg TLK Wrocławianin będzie kursował w skróconej relacji do/z Wrocławia (dotychczas kursował do/z Legnicy);
pociąg TLK Śnieżka w sezonie zimowym i letnim kursował będzie do Szklarskiej Poręby (dotychczas do/z Jeleniej Góry);
Poznań - Ostrów Wielkopolski - Katowice
wycofanie poc. Barnim dotychczas kursującego w rel. Kraków - Szczecin – Kraków. Pociąg kursować będzie na odc. Kraków - Poznań – Kraków.
Poznań - Piła - Kołobrzeg
bez zmian.
Trójmiasto - Olsztyn - Białystok
wycofanie postojów na stacji Knyszyn – niewielkie zainteresowanie podróżnych.
Kraków - Zakopane
od marca do czerwca oraz od września do grudnia wyłączenie trasy z ruchu kolejowego - budowa zapory Świnna Poręba;
wycofanie z oferty sezonowego pociągu TLK Pogórze z/do Wrocławia (niska frekwencja);
nowe sezonowe połączenie o podwyższonym standardzie EIC Warmia z/do Olsztyna (ferie
i wakacje);
poc. EIC Małopolska będzie prowadził grupę wagonów Warszawa - Zakopane w wybrane piątkowe wieczory.
Wrocław - Zielona Góra
Zastąpienie pociągu TLK Przemysław z/do Krakowa przez TLK Ślązak z/do Przemyśla;
nowe bezpośrednie połączenie z Zielonej Góry do Rzeszowa i Przemyśla.
Wrocław - Legnica / Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna
skrócenie relacji pociągu TLK Wrocławianin relacji Warszawa - Legnica - Warszawa do/z Wrocławia (niska frekwencja);
wydłużenie relacji poc. TLK Śnieżka Warszawa - Jelenia Góra - Warszawa do/ze Szklarskiej Poręby Górnej w sezonie zimowym i letnim.