Pendolino czyli EIC Premium przyjechał do Polski
Pierwszy z dwudziestu nowoczesnych składów zespołowych PKP Intercity jest już w Polsce. Błękitno-srebrny skład przyjechał w poniedziałek (12 sierpnia) na wrocławski Dworzec Główny.
Fot. Alstom
Z włoskiego Savigliano wyjechał w piątek 9 sierpnia. Pokonał trasę liczącą około 1500 km. Ponieważ skład nie ma jeszcze świadectwa bezpieczeństwa i stanowił przesyłkę specjalną, poprowadziła go lokomotywa PKP Cargo EU45.
- EIC Premium to nowy standard polskiej kolei. To również szeroki zakres prac, jaki we wdrożenie tego projektu włożyły pozostałe spółki naszej Grupy. Modernizacja linii kolejowych zarządcy infrastruktury, PKP PLK czy inwestycje zrealizowane przez PKP Energetykę, sprawiają, że ten pociąg wyznaczy nowy, wyższy poziom dla całej kolei – mówi Jakub Karnowski, Prezes Zarządu PKP SA.
Pociąg, który przyjechał do Polski przejdzie wszystkie niezbędne testy. Na jego pokładzie znajduje się aparatura diagnostyczna.
EIC Premium będzie rozwijać w Polsce prędkość powyżej dziś dopuszczalnych na naszym rynku 160 km/h. Musi przejść proces homologacji. Jeszcze we włoskiej fabryce Alstom w Savigliano odbyły się pierwsze testy statyczne. Kolejny etap tzw. testy dynamiczne, czyli sprawdzanie pociągu w ruchu, zostanie przeprowadzony już w Polsce. Większość z nich odbędzie się na torze doświadczalnym Instytutu Naukowo - Badawczego Kolejnictwa. Tor zlokalizowany jest nieopodal Żmigrodu, ok. 40 km od Wrocławia. Obiekt umożliwia prowadzenie badań trwałości, niezawodności, wytrzymałości, dynamiki urządzeń i systemów stosowanych na kolei. Na jego terenie znajduje się torowisko
w kształcie pętli o długości 7,725 km.
Pierwszy etap testów zakończy się na przełomie września i października. Wtedy pociąg zostanie skierowany m.in. na Centralną Magistralę Kolejową. Koło Olsztyna Pendolino będzie testowane
w jeździe na łukach. Niedaleko Nowego Sącza będą sprawdzane możliwości w jeździe pod górkę. Testy na liniach kolejowych mają trwać do połowy grudnia. Po ich zakończeniu pierwszy skład pojedzie z powrotem do Włoch, bo to egzemplarz wypełnionym aparaturą pomiarową. Później rozpocznie się analiza zebranej dokumentacji. Do maja 2014 r. pociąg powinien uzyskać homologację Urzędu Transportu Kolejowego.
ac