Wodorowy Autosan testowany na ulicach Rzeszowa
RZESZÓW. Autobus z innowacyjnym napędem kursują linią 0 czyli tzw. koło
Dziś na rzeszowskie ulice wyjechał autobus Autosan 12LFH. To pojazd napędzany silnikiem wodorowym, a dokłądniej ogniwem wodorowym, zasilającym silnik elektryczny. Kursował będzie na linii 0. Testy potrwają do 10 stycznia - ale ta data moze ulec zmiane.
Autobus zasilany jest wodorwem z butli. Zbiornik mieści 32 kilogramu wodoru, co pozwala na przejechanie około 400 km, ponadto dalej pojazd może jeszcze jechać dzięki silnikowi elektrycznemu. Koszt kilograma wodoru to okło 14 dolarów (cena jest bardzo zmienna).
Autobusy wodorowe są trzykrotnie droższe od wycofywanych dieslowych i droższe także od elektryczmych. Szacowany koszt Autosana 12 LFH to około 3 mln zł.
– Chcemy, aby Rzeszów był miastem neutralnym klimatycznie do 2030 roku i zielonym energetycznie - mówił Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa podczas prezentacji pojazdu.
Prezydent zapowiedział także zakup 20 autobusów wodorowych w najbliższych miesiącach.
Rzeszowski tabor liczy to obecnie 223 pojazdy, z czego 117 zasilanych jest gazem ziemnym a 10 prądem.
- Od dziś mamy wodorowy autobus na testach i zapraszam rzeszowian do zapoznania się z nim. sprawdzenia. My z kolei będziemy obserwować jak ten pojazd zachowuje się w ruchu drogowym, jak wygląda jego eksploatacja. Miasto jest przygotowane do zakupu tego typu ekologicznych, zeroemisyjnych pojazdów.
- Autobus, który od dziś jeździ po Rzeszowie jest dziełem inżynierów z fabryki Autosan. Jest to pojazd zeroemisyjny, który w procesie spalania emituje tylko parę wodną. Ten autobus może zabrać 85 pasażerów, jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych – mówił Remigiusz Śnieżek, członek zarządu Autosan sp. z o.o.