Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Firmy powinny wprowadzić selektywną zbiórkę odpadów

Opublikowano: 2013-06-26 09:46:10, przez: admin, w kategorii: Biznes

Przepisy dotyczące opłat za gospodarowanie odpadami nie mogą uniemożliwiać prowadzenia działalności gospodarczej. Rozmowa z Anną Wójcik, ekspertem ze Stena Recycling.

Fot. Adam Cyło

Fot. Adam Cyło

 

- Co musi się zmienić w działalności przedsiębiorstw w związku z nową ustawą śmieciową, która wchodzi w życie od 1 lipca?

- Wdrażana z dniem 1. lipca br. Ustawa o Utrzymaniu Porządku i Czystości w Gminach to duża rewolucja, nie tylko dla osób prywatnych - mieszkańców, ale także dla przedsiębiorców. Zgodnie z nią, gmina jest zobowiązana do zorganizowania na swoim terenie systemu właściwego zagospodarowania odpadów komunalnych. Założeniem nowych przepisów jest osiągnięcie określonych norm w zakresie odzysku surowców przy jednoczesnej minimalizacji ilości odpadów, które trafiają na wysypisko. Kluczem dla osiągnięcia celów jest zmobilizowanie użytkowników nieruchomości, w tym właśnie przedsiębiorców do  segregacji odpadów u źródła. Dlatego przedsiębiorcy powinni w pierwszej kolejności bardzo dokładnie przeanalizować, jakie rodzaje odpadów są generowane w danej firmie i które z nich będą musiały zostać zagospodarowywane wg nowych zasad. Natomiast zarządzanie odpadami powstającymi w wyniku procesu produkcyjnego odbywa się jak dotychczas - na podstawie Ustawy o Odpadach, nowym rozporządzeniom i zasadom określonym przez gminę, na terenie której znajduje się dane przedsiębiorstwo, podlegają wyłącznie  odpady komunalne.

Motywacje finansowe ze strony gminy, takie jak możliwość obniżenia kosztów, powinny zachęcić przedsiębiorców do odpowiedzialnego działania, czyli wprowadzenia zasad selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Co za tym idzie – zostaną oni zobowiązani do zadbania o stosowne pojemniki na terenie firmy, a także muszą zadbać o podnoszenie świadomości ekologicznej pracowników przedsiębiorstwa, np. poprzez szkolenia czy umieszczenie w pomieszczeniach socjalnych czytelnych tablic informacyjnych. Nowe regulacje powinny być także motorem do dalszych działań i szukania optymalnych rozwiązań, które pozwolą na zmniejszenie ilości odpadów, poprzez wysortowanie z odpadów zmieszanych surowców wtórnych. Mamy w ofercie specjalny mebel biurowy, złożony z kilku lub kilkunastu szuflad i półek, przeznaczonych na różnego rodzaju odpady. Innym sposobem może być np. stosowanie wody mineralnej z dystrybutora zamiast wody butelkowanej, co eliminuje powstawanie odpadów PET.

- Jak powinna wyglądać optymalizacja po wejściu w życie nowej ustawy?

Przedsiębiorcy powinni szukać rozwiązań, które pozwolą im na maksymalne ograniczenie powstawania odpadów komunalnych, przy jednoczesnym zwiększeniu wolumenu odpadów surowcowych. Często pomocne przy tym jest skorzystanie z usług profesjonalnych firm. Właściwy proces optymalizacyjny zaczyna się przede wszystkim od dokładnej analizy: m.in. ilościowej i jakościowej – ile i jakich odpadów jest generowanych przez dany zakład, a także dotychczasowych rozwiązań – miejsc i sposobów ich składowania. Zebrane dane są podstawą dla znalezienia najlepszych rozwiązań. Warto podkreślić, że efektem optymalizacji jest nie tylko zmniejszenie wolumenu odpadów, ale przede wszystkim obniżenie kosztów zagospodarowania odpadów wytwarzanych na terenie danego zakładu.

- Co robić, gdy samorząd "nie zdąży" przed 1 lipca?

- Jednym z celów nowej ustawy jest wdrożenie jej od 1 lipca, jednak istnieje obawa, czy jak pokazują niektóre przykłady, pewność, że nie wszystkie samorządy „zdążą” z zorganizowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Wówczas najlepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców jest kontynuowanie  współpracy z dotychczasowymi odbiorcami odpadów. Powinni oni w prowadzeniu działalności gospodarczej kierować się tzw. „zasadą swobody działalności gospodarczej”, która wynika z art. 20 Konstytucji RP. W praktyce oznacza ona, że wytwórca może sam decydować o dokonaniu wyboru podmiotu odbierającego od niego odpady. Warto również zaznaczyć, że przepisy dotyczące opłat za gospodarowanie odpadami nie mogą uniemożliwiać prowadzenia działalności gospodarczej przez podmioty będące właścicielami – jak to określa prawo - nieruchomości niezamieszkałych.

Nowe regulacje dotyczą odpadów komunalnych, tym samym zagospodarowanie odpadów powstających w wyniku działalności gospodarczej odbywa się na niezależnych zasadach, zgodnie z Ustawą o odpadach.

 

Stena Recycling zorganizowała w ub. tygodniu w Mielcu konferencję „Jak zarządzać odpadami w przedsiębiorstwie w świetle Ustawy o Odpadach oraz Ustawy o Utrzymaniu Porządku i Czystości w Gminach?”. Jednym z patronów medialnych konferencji był portal gospodarkaPodkarpacka.pl

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij