Portal z pomocą dla osób dotkniętych wojną na Ukrainie
RZESZÓW. Przedstawiciele rzeszowskich stworzyli portal z ofertą darmowego transportu, noclegów oraz tłumaczeń dla obywateli Ukrainy. Działa w języku polskim, ukraińskim i angielskim. Co minutę mieszkańcy z całej Polski dodają ogłoszenia o pomocy.
– Nasza inicjatywa ma charakter społecznej akcji. Jednoczymy zarówno tych, którzy chcą pomóc, jak również te osoby, które tej pomocy poszukują. Łączymy Polaków i Ukraińców wokół wspólnego działania oraz niesienia sąsiedzkiej międzynarodowej pomocy. Tak funkcjonuje portal www.uapomoc.pl – mówi Rafał Cencora, manager projektów startupowych na Podkarpaciu.
Na portalu są takie oferty dla uchodźców z Ukrainy jak nocleg w Polsce, transportu z przejścia granicznego w głąb naszego kraju oraz tłumaczenia. Obywatele Ukrainy także mogą zgłaszać własne potrzeby, gdyż i takie opcje posiada portal. Serwis prowadzony w języku polskim, ukraińskim oraz angielskim.
– Budujemy złożony system oparty o unifikację danych, który łączy osoby potrzebujące z oferującymi pomoc. Co godzinę aktualizujemy portal dodając nowe funkcjonalności. Naszą siłą jest doświadczony zespół programistów, który bardzo szybko dostarcza potrzebne oprogramowanie wspierające potrzebujących, głównie dla mieszkańców Ukrainy – wyjaśnia Norbert Pisz, z firmy cetuspro, zaangażowanej w opracowanie i powstanie portalu.
Witryna www.uapomoc.pl działa bardzo intuicyjnie. W przypadku noclegu, oferujący wpisuje kluczowe dane, czyli liczbę osób jaką może przyjąć, lokalizację miejsca noclegu, czas trwania tego noclegu, numer kontaktowy, pododaje również szczegóły w postaci gwarancji wyżywienia, dostępu do kuchni i łazienki, potrzebnych ubrań i apteczki, możliwości transportu czy też rozmowy w języku ukraińskim lub angielskim.
Portal ruszył oficjalnie w sobotę. Przez kilkadziesiąt godzin pojawiły się pierwsze oferty.
– Jesteśmy zaskoczeni, gdyż propozycje noclegów dotyczą nie tylko z Podkarpacia, ale spływają praktycznie z całego kraju, min. Gdyni, Łodzi, Krakowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy. Na portalu znajduje się ponad 200 lokalizacji i ponad 400 zgłoszeń, a z godziny na godzinę jest ich coraz więcej – wylicza Agata Wojciechowska, project manager w branży IT.
Podobnie jest z propozycjami transportu. Przewóz osób i bagażu przekroczył już ponad 200 pozycji. Na portalu znajduje się również opcja szeroko rozumianej pomocy. Nasi mieszkańcy oferują rzeczy do oddania, wsparcie w załatwianiu spraw administracyjnych, pomoc psychologiczną, pracę społeczną w punktach zbiórki, segregacji i pakowaniu darów.
Portal cały czas się rozwija. Jego twórcy dostają zapytania o nowe usługi, które warto wprowadzić na stronę. – Poszukujemy wolontariuszy, gdyż system wymaga sprawnej i ciągłej obsługi. Potrzebne są także osoby do uzupełniania oferty o nowe zgłoszenia, które przychodzą z różnych źródeł. Dla zainteresowanych pomocą, szczegóły dostępne pod numerem telefonu: 530-432-765 lub bezpośrednio w siedzibie rzeszowskiej firmy cetuspro, ul. Martuszczaka 14 – apeluje Karol Kibałko z firmy NeGeTe.