Kolejka nadziemna (monorail) w Rzeszowie – rząd przyjął projekt ustawy
RZESZÓW. Rząd przyjął wczoraj projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym.
Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie nowego rodzaju publicznego transportu zbiorowego – urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie (tzw. monorail) lub na poduszkach powietrznych czy magnetycznych. Chodzi o objęcie dozorem tego typu urządzeń przez Transportowy Dozór Techniczny. Rozwiązanie to jest spowodowane pojawiającymi się sygnałami dotyczącymi planów budowy takich pojazdów publicznego transportu zbiorowego.
Kolej jednoszynowa występuje na prawie wszystkich kontynentach świata. Obecnie eksploatowanych jest ok. 56 linii kolei jednoszynowej, z czego aż 26 zlokalizowanych jest Azji, natomiast w Europie m.in. we włoskiej Bolonii czy w niemieckim Wuppertalu. W ostatnim czasie zainteresowanie rozwiązaniami tego środka transportu znacznie wzrosło – prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę.
Zainteresowanie takim środkiem transportu publicznego jest spowodowane m.in. mało rozległymi, szybkimi i stosunkowo tanimi robotami naziemnymi – w porównaniu do budowy metra. Ponadto, przyjęcie takiego rodzaju transportu nie ingeruje w strukturę miejską tak mocno, jak tradycyjne, naziemne środki transportu. Dodatkową zaletą jest fakt, że nie musi się on zatrzymywać na światłach i skrzyżowaniach, co radykalnie skraca czas przejazdu tym środkiem transportu. Nie istnieje też ryzyko zderzenia z innymi pojazdami. Zbudowanie i eksploatacja sieci monorail z jednej strony obniża koszty transportu (tak dla miasta, jak i dla użytkowników tej formy transportu), a z drugiej znacząco przyspiesza ten transport, nie ingerując w dotychczasową infrastrukturę drogową.
O pomyśle na budowę takiej kolejki mówi się w Rzeszowie od kilkunastu lat. Forsował takie rozwiązania prezydent Tadeusz Ferenc. Za jego długiej kadencji odbyło się w Rzeszowie wiele spotkań z producentami takich rozwiązań, m.in. ze Szwajcarii i z Chin. Pojawiały się także kolejne wizualizacje.
- Będzie możliwość zbudowania w Rzeszowie kolejki nadziemnej (monorail). Dzięki moim staraniom Rada Ministrów dziś przyjęła stosowną ustawę – napisał na Facebooku poseł Marcin Warchoł, kandydat na prezydenta Rzeszowa w niedawnych wyborach prezydenckich. - Dziękuję panu Andrzejowi Adamczykowi, ministrowi infrastruktury i wszystkim zaangażowanym osobom w ten wspaniały projekt. monorail jest bezpieczny, bezkolizyjny, ekologiczny oraz całkowicie niezależny od ruchu ulicznego. Kolejka porusza się na kołach gumowych albo na elektromagnesie, więc jest także bardzo cicha. Ponadto nie potrzebuje żadnych linii zasilania, gdyż napędzana jest przez własne akumulatory. Co ważne, jest ona pięć razy efektywniejsza niż autobus i dwa razy efektywniejsza od tramwaju, równie efektywna jak metro, a wielokrotnie od niego tańsza. Panie prezydencie (do prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka – przyp. red.), teraz pańska kolej.